Podcast

Veje til inklusion

29-01-2021

Hvordan inddrager man og gør eleven til en aktiv part i dialogen om elevens udfordringer i skolen? Og hvordan kan en almenlærer og en speciallærer samarbejde om undervisningen? Det kan du blive klogere på i to nye episoder i podcastserien Veje til inklusion, som EVA har lavet for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.

I to nye episoder i podcastserien Veje til inklusion, stiller vi skarpt på hhv. Barnets Stemme og co-teaching. Til at hjælpe os med det, har vi interviewet lærere fra to skoler, som har arbejdet med inklusion ved hjælp af de to tilgange. De har gjort sig en række erfaringer, som forhåbentlig kan inspirere andre almen- og speciallærere og understøtte arbejdet med at skabe inkluderende læringsmiljøer på deres skole.

Podcasten er produceret til almenlærere, lærere med specialpædagogiske kompetencer samt skoleledere. Lyt til podcasten selv eller bring den ind i et personale- eller teammøde, hvor I skal drøfte inklusion og specialpædagogiske problemstillinger.

Du kan lytte til de to nye episoder af Veje til inklusion længere nede på denne side. Alle episoder i podcastserien er tilgængelige på emu.dk, eller der hvor du plejer at finde dine podcasts.

Episode: Med barnet for bordenden

Hvordan foregår det i praksis, når man inddrager og gør barnet til en aktiv part i dialogen om de udfordringer, eleven måtte opleve i skolen?

Denne episode i serien Veje til inklusion handler om Barnets Stemme, som er en tilgang til arbejdet med inklusion, hvor der er fokus på at inddrage barnet forud for en visitationsproces og give dem en stemme.

Medvirkende

  • Kirsten Hansen, pædagogisk leder, Øster Farimagsgade Skole i København.

Vært

  • Simon Brix, podcastproducent, Kontekst & Lyd.

 

Episode: Når en almenlærer og en speciallærer samarbejder om undervisningen

Hvordan foregår det i praksis, når en almenlærer og en lærer med specialpædagogisk kompetence forbereder, gennemfører og evaluerer undervisningen sammen i en klasse med både almenelever og elever, som er visiterede til skolens specialklasserækker på grund af generelle indlæringsvanskeligheder?

Det kan du høre i denne episode af Veje til Inklusion, hvor vi bliver klogere på begrebet co-teaching og hører to læreres oplevelser og erfaringer med nye organiseringer af undervisningen.

Medvirkende

  • Helle Lüth, dansk-, tysk- og madkundskabslærer, Søndermarksskolen på Frederiksberg.
  • Pernille Madsen, matematik- og engelsklærer, Søndermarksskolen på Frederiksberg.

Vært

  • Simon Brix, podcastproducent, Kontekst & Lyd.

De to podcastepisoder

De to podcastepisoder er produceret af Kontekst & Lyd for EVA på opdrag af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.

Udover podcast har EVA produceret en film om en specialskoles erfaringer med såkaldte læringssamtaler og udviklet tre inspirationsmaterialer om hhv. forældreinddragelse ved visitationsmøder, samarbejde mellem almen- og specialklasser samt en model for læringssamtaler.

Film, podcasts og inspirationsmaterialer samt notater kan alle findes både på emu.dk og eva.dk.

Relateret indhold