Lærere og vejledere i EVA’s undersøgelse oplever, at vejledningssamtalerne med eleverne kan noget helt særligt – især de individuelle samtaler.
I samtalerne understøtter en vejleder og nogle gange en lærer elevernes refleksioner over egne styrker og interesser, de konkrete uddannelsesmuligheder og det fremtidige arbejdsmarkedet. Samtalerne kan forberede eleverne på eller samle op på andre vejledningsaktiviteter og hjælpe eleverne med at forholde sig til de mange forskellige uddannelser og jobmuligheder.
For at samtalerne bliver gode for eleverne, er det erfaringen i EVA’s undersøgelse, at de bør:
- tage afsæt i elevernes styrker og interesser
- afholdes på tidspunkter, der giver bedst mening for eleverne
- kobles til de øvrige vejledningsaktiviteter, til før- og efter refleksion og til elevernes læring i den øvrige undervisning.
De forskellige vejledningssamtaler kan noget forskelligt, viser undersøgelsen: De kollektive samtaler og gruppesamtaler kan give god mening som optakt til fx praktik, hvor man forbereder sig og følger op i fællesskab.
De individuelle vejledningssamtaler opleves at kunne noget særligt, fordi der kan opstå en dybere og mere personlig samtale med eleverne. Dét er noget, som alle elever kan få glæde af, men som især de ikke-uddannelsesparate elever eller stærkt tvivlende eller pressede elever profiterer af, oplever både vejledere, lærere og skoleledere.
I dag er det kun elever, der er erklæret ikke-uddannelsesparat til en ønsket uddannelse, som har krav på individuelle samtaler. Nogle kommuner prioriterer alligevel at tilbyde individuelle samtaler til alle elever, der har behov for det.