EVA’s undersøgelse viser dog, at andelen af kortuddannede deltagere, som får mere uddannelse efter trin 1 på FVU er steget i perioden fra 2008/09 til 2015/16. Sia Hovmand Sørensen mener dog, at der skal skubbes yderligere til den positive udvikling.
”Vores tidligere undersøgelser af veje til at styrke vedholdenhed hos FVU-deltagere peger på, at lærerne spiller en stor rolle for, om deltagerne bliver ved med at arbejde med deres basale færdigheder over længere tid. Det har både positiv effekt på deltagernes faglige udbytte og på deres lyst til og mod på at deltage i mere uddannelse. Samtidig er det vigtigt, at deltagerne tilbydes vejledning i, hvilke muligheder, der er for at deltage i mere FVU og hvilke mulige videre uddannelsesveje der findes,” fortæller Sia Hovmand Sørensen.
Undersøgelsen af aktivitet og deltagerprofil på FVU samt deltagernes videre uddannelsesveje er baseret på registerdata fra Danmarks Statistik for alle de personer, som har deltaget i FVU fra 2008/09 til 2017/18. Fordi vi følger deltagerne i to undervisningsår efter deres deltagelse i FVU, er deltagere fra 2015/16 de seneste, der indgår i undersøgelsen.