"Vi ved fra forskningen, at særligt disse elementer spiller en stor rolle i undervisningen inden for det almendidaktiske område og dermed i at gøre undervisningen god," kommenterer Lise Tingleff, EVA's chef for grundskoleområdet.
"Derfor har vi udviklet redskaberne på en måde, som gør det let at stille skarpt på et eller flere af disse elementer. På den måde kan lærere og lærerteams blive klogere på deres egen undervisningspraksis, både ift. hvad der fungerer godt, og ift. hvad der kunne fungere bedre og udvikle der, hvor de finder behov for det,” siger Lise Tingleff.
Sådan bruges redskaberne
De tre redskaber er bygget ens op og består dels af et spørgeskema til eleverne og dels af en guide til kollegial observation. Spørgeskemaet og observationsguiden kan bruges hver for sig eller sammen.
Redskaberne kan give et værdifuldt indblik i, hvordan undervisningen tager sig ud fra hhv. elevers og kollegaers perspektiver og give anledning til fælles refleksion, som kan være afsæt til udvikling af undervisningen.
Redskaberne er rettet mod det højere mellemtrin og udskolingen og egner sig bedst til de store fag som dansk og matematik.