Hvor det i 2012 blot var hver tiende, er det i dag hver sjette underviser i den danske folkeskole, som ikke har en læreruddannelse. Det skyldes dels, at antallet af læreruddannede undervisere i folkeskolen falder, og dels at antallet af undervisere uden en læreruddannelse stiger. Fremskrivninger viser samtidig, at der i 2030 kommer til at mangle omkring 13.000 lærere i folkeskolen. Et nyt notat fra EVA viser, at andelen af undervisere uden en læreruddannelse er omkring dobbelt så stor på de sjællandske folkeskoler sammenlignet med Fyn og Jylland.
Se de interaktive danmarkskort for at få overblik over forskellene på tværs af kommuner og landsdele.
Unge og uerfarne undervisere
Den faldende andel undervisere med en læreruddannelse skal ses i lyset af, at søgningen til læreruddannelsen i en længere årrække har været faldende, og at institutionerne har svært ved at udfylde alle uddannelsespladserne. Manglen på læreruddannede undervisere ser derfor ud til at forblive en udfordring i de kommende år.
Kigger man nærmere på, hvad der karakteriserer underviserne uden en læreuddannelse, er det tydeligt, at en stor del af dem er vikarer under 25 år, som ikke er uddannede inden for pædagogik og didaktik, og som har begrænset eller ingen erfaring med undervisning.
”Det er et problem, fordi vi ved, at det har betydning for elevernes læring, at underviserne har de rette kompetencer og forudsætninger for at varetage undervisningen,” fortæller Yakup Bas, som er seniorkonsulent hos EVA og projektleder bag undersøgelsen.
Foruden de yngre vikarer, er en del af underviserne uden en læreruddannelse personer med en anden videregående uddannelse, som kan have flere års erfaring som undervisere i folkeskolen.
Store kommunale forskelle
EVA’s notat viser samtidig, at der på tværs af landet er store forskelle i, hvor stor en andel af folkeskolens undervisere, der ikke har en læreruddannelse. I de ti kommuner, hvor andelen er størst, er det i gennemsnit 27 procent af underviserne, som ikke har en læreruddannelse. I enkelte kommuner er andelen endnu større. Det gælder bl.a. Frederikssund, Gribskov og Halsnæs Kommuner, hvor knap hver tredje underviser ikke har læst på en af landets mange læreruddannelser.