I disse dage får unge i 8. klasserne landet over besked fra deres skoler om, om de er fagligt, socialt og personligt parate til at starte på en ungdomsuddannelse efter 9. klasse.
Men omkring 20 % af de unge, som er blevet vurderet ikke-uddannelsesparate, ved faktisk ikke, at det er tilfældet, og yderligere 25 % ved enten ikke, om de er blevet vurderet, eller mener slet ikke, at der er sket en vurdering.
Det viser en analyse, som Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) står bag.
”Det er problematisk, at der blandt de unge er så stor uklarhed om parathedsvurderingen, hvis de unge reelt skal have mulighed for at arbejde på at blive uddannelsesparate,” siger chefkonsulent Anne Sophie Madsen, der står bag analysen.
Ved ikke, om skolen skal hjælpe
Intentionen med uddannelsesparathedsvurderingerne er, at skolen og UU-vejledningen på baggrund af en ikke-parathedsvurdering skal igangsætte en målrettet indsats, der skal hjælpe eleven til at blive uddannelsesparat.
Det oplever de fleste ikke-parate elever bare ikke: 12 % af dem mener, at der ikke skal ske noget særligt i skolen, mens 42 % ikke ved, om der skal ske noget.
Det er alarmerende høje tal i betragtning af, at uddannelsesparathedsvurderingerne skal sikre, at eleven får den støtte og vejledning, vedkommende har brug for for at blive klar til en ungdomsuddannelse, siger Anne Sophie Madsen:
”Hovedparten af de ikke-uddannelsesparate unge er faktisk meget nervøse for, om de bliver erklæret parate i 9. klasse, og som praksis ser ud aktuelt, oplever en meget stor del af de unge ikke, at skolen tager et ansvar for at hjælpe dem til at blive parate,” uddyber hun.
Hertil kommer, at 17 % af de unge ikke ved, hvad de selv skal arbejde med for at blive parate.