Ja, der er sket en stigning i antallet af børn med komplekse udfordringer, ja, der er kommet flere børn i udsatte positioner, og ja, der er sket en stigning i antallet af børn i mistrivsel. Sådan siger mange daginstitutionsledere til EVA i en ny undersøgelse af daginstitutionernes arbejde med børn i udsatte positioner.
Stigende udfordringer med udsathed og mistrivsel blandt børnene
Daginstitutionslederne angiver, at antallet af børn, der er i fare for at stå uden for børnefællesskabet, er stigende. 85 % af lederne oplever, at de har flere børn med komplekse udfordringer, mens 80 % oplever flere børn i udsatte positioner – og 71 % oplever, at der er flere børn i mistrivsel i deres daginstitution i dag, end når de sammenligner med fem år tilbage.
Ifølge chefkonsulent Hanna Bjørnøy Sommersel, der står i spidsen for projektgruppen bag undersøgelsen, er resultaterne særligt interessante, fordi de stammer fra de ledere og det pædagogiske personale, der hver dag er helt tæt på børnene:
”Resultaterne viser, at den voksende udsathed og mistrivsel, der er så stor opmærksomhed på politisk og i medierne, er synlig helt ned på stuerne i vuggestuer og børnehaver,” siger hun.
Stigende udsathed og mistrivsel dækker ikke kun over diagnoser
Der kan være mange årsager til, at et barn har komplekse udfordringer eller opleves som udsat eller i mistrivsel i daginstitutionen. Hanna Bjørnøy Sommersel peger fx på, at stigende mistrivsel og udsathed ikke nødvendigvis opfanges ved at se på andelen af børn med adfærdsforstyrrelser eller fysiske funktionsnedsættelser.
Som noget nyt er der nemlig i denne undersøgelse tal for, hvor mange børn i daginstitutioner, der har adfærdsforstyrrelser eller fysiske funktionsnedsættelser. I 71 % af daginstitutionerne er under 1 % af børnegruppen fx diagnosticeret med adfærdsforstyrrelser, mens 49 % af daginstitutionerne har under 1 % børn med fysiske funktionsnedsættelser.
Store forskelle i forståelsen af, hvornår et barn er ’i en udsat position’
Nogle børn har større risiko for at komme i en udsat position end andre, fx hvis de har adfærdsforstyrrelser, sprogvanskeligheder eller belastende forhold i familien. Undersøgelsen viser, at børnegruppens andel af børn i risiko for udsathed har betydning for, hvornår en daginstitutionsleder vurderer, at et barn er i en udsat position, siger Hanna Bjørnøy Sommersel:
”I daginstitutioner med få børn i risiko for at komme i en udsat position skal der ofte mindre til, før det vurderes, at et barn er i en udsat position. Fx kan overgangen mellem vuggestue og børnehave eller en periode med manglende søvn betyde, at barnet har svært ved at deltage i børnefællesskabet og derfor vurderes som udsat. I daginstitutioner med mange børn i risiko for udsathed skal der ofte mere til, før et barn vurderes som udsat og får ekstra hjælp og støtte,” siger hun.