Gilly Salmons forståelse for læring og tilgang til e-læring har tre kendetegn. Hun ser læring som en aktiv meningsskabende, deltagerorienteret og social proces.
Læring er en aktiv meningsskabende proces
Gilly Salmons pædagogiske tilgang er kendetegnet ved, at hun forstår læring som en aktiv proces, hvor viden konstrueres gennem meningstilskrivning. Viden overføres altså ikke direkte til vores bevidsthed, men opstår, når vi fortolker og tilskriver stoffet mening på baggrund af den viden, vi allerede har. I den forbindelse skelner Gilly Salmon mellem information og viden. Information er det, der skal læres, men det er kun gennem en aktiv tilegnelsesproces, hvor informationen fortolkes, at information bliver til viden for individet. Det syn på læring indebærer, at underviseren ikke bare skal præsentere information for sine elever, men understøtte deres aktive fortolkningsproces og på den måde sikre, at de forstår informationen og på den måde får den ønskede viden.
Læring er en deltagerorienteret proces
Det andet kendetegn ved Gilly Salmons pædagogiske tilgang er, at hun lægger vægt på en deltagerorienteret undervisningsstrategi. Denne strategi bygger på præmissen om, at deltagerne udvikler deres forståelse af og evne til at håndtere verden ved at bearbejde information, løse problemer og tage beslutninger. Derfor er det afgørende, at deltagerne arbejder aktivt og anvendelsesorienteret med stoffet, parallelt til det vi i Danmark kender som problembaseret læring. Underviseren skal derfor tilrettelægge forløb, hvor deltagerne gennem øvelser og diskussioner arbejder aktivt med at anvende stoffet.
Læring er en social proces
Det tredje kendetegn ved Gilly Salmons pædagogiske tilgang er, at hun ser læring som en social proces. Det vil sige, at læring sker, når vi interagerer med andre. Ifølge Gilly Salmon er interaktion og samarbejde mellem deltagerne et vigtigt pædagogisk princip, som understøtter den enkeltes læring. Derfor skal underviseren tilrettelægge sin undervisning på en måde, som inviterer til reelt samarbejde mellem deltagerne. Så de lærer af hinanden, øver sig med hinanden og inddrager hinandens perspektiver i arbejdet med stoffet.
Kilde: Salmon, G. (2002) E-tivities : The key to active online learning, Kogan Page, London.