Et faldende antal voksne deltager i ordblindeundervisning for voksne (OBU), men både virksomheder, udbydere og de ordblinde selv kan gøre en række ting, som gør det mere attraktivt for voksne ordblinde at deltage.
Det viser en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), der har undersøgt, hvilke faktorer, der kan fremme og hæmme voksne ordblindes deltagelse i ordblindeundervisning.
En positiv faktor som både deltagere i undervisningen, deres arbejdspladser og udbydere er enige om, er rollemodeller.
”Det er en væsentlig faktor, at ordblinde voksne kan spejle sig i rollemodeller, som selv er ordblinde. Det kan både motivere til at deltage i ordblindeundervisningen og i det hele taget bidrage positivt til at tage snakken om det at være ordblind,” siger Maria Thiemer, konsulent i EVA og projektleder på undersøgelsen.
Rollemodeller behøver ikke være offentlige personer, men kan være kollegaer eller venner, der har deltaget i ordblindeundervisning, og kan fortælle om deres eget udbytte af det.