Læsekurser rammer skævt og bruges for lidt

26-04-2016
Artikel Voksen- og efteruddannelse

Læsekurserne til de svage læsere i Danmark bliver brugt alt for lidt og af de ’forkerte’, viser EVA’s undersøgelse af forberedende voksenundervisning.

Op mod 600.000 voksne danskere læser så dårligt, at de har svært ved at læse lektier med deres børn eller forstå breve fra det offentlige. Det dokumenterede OECD-undersøgelsen PIAAC i 2013. Men de gratis læsekurser, som er det offentliges tilbud til læsesvage voksne, bliver slet ikke brugt nok af den ’rigtige’ målgruppe, viser en ny EVA-undersøgelse, ”FVU og de svage læsere i Danmark”. Dermed halter Danmarks indsats for de læsesvage efter behovet.

I 2013, hvor de nyeste tal er fra, var det kun 10.529 personer, der startede på et FVU-læsekursus på trin 1, som er kurset for de svageste læsere. Selvom det er en stigning fra 2008, hvor der startede 5.813 kursister, er det kun en dråbe i havet i forhold til de knap 600.000, der har svært ved at læse.

”Selvom flere og flere deltager i læseundervisning, er vi stadig langt fra at dække behovet. Og det er ikke kun et problem for den enkelte, det er også et problem for virksomhederne og samfundet,” siger chefkonsulent Michael Andersen, som har stået i spidsen for EVA’s undersøgelse.

Matcher ikke målgruppen

Ud over at aktiviteten er relativt lille, peger EVA’s undersøgelse også på, at FVU har svært ved at nå sin målgruppe. For mens tosprogede danskere er hyppige deltagere på læsekurserne, er der længere mellem de etniske danskere: I 2014 var kun 30 % af læsekursisterne etniske danskere, mens PIAAC-undersøgelsen viste, at 73 % af alle svage læsere i Danmark er af dansk oprindelse.

Det er der to udfordringer ved, påpeger Michael Andersen:

”For det første er det et problem, at man ikke når ud til de danskere, der burde deltage. For det andet kan vi se, at mange af de nydanskere, der deltager, er veluddannede, hvilket tyder på, at de ikke er svage læsere, men at de bare har svært ved sproget. FVU er jo ikke et generelt sprogtilbud, men et målrettet læseundervisningstilbud, ” siger Michael Andersen.

Når ikke mændene

Det er ikke kun de etnisk danske deltagere, som FVU ikke når ud til, viser EVA’s undersøgelse. Læsekurserne når nemlig heller ikke tilstrækkeligt mange mænd – kun 42 % af deltagerne på kurserne er mænd, mens 55 % af de svage læsere i Danmark er mænd.

Ser man på deltagerne på FVU i forhold til arbejdsmarkedet, er der også en udfordring i forhold til at nå de svage læsere, der er i beskæftigelse. Ifølge de seneste tal er den største andel af deltagerne enten ledige eller uden for arbejdsmarkedet.

Sådan har EVA lavet undersøgelsen

I undersøgelsen tegner EVA en profil af deltagerne i forberedende voksenundervisning (FVU), læsning, trin 1, baseret på data fra Danmarks Statistik, og sammenligner deltager-profilen med den profil af svage læsere, som PIAAC-undersøgelsen identificerede i 2011-12. Dermed tegner EVA et billede af, hvor godt forberedende voksenundervisning rammer sin målgruppe. 

Relateret indhold

Michael Andersen
Chefkonsulent
Voksen- og efteruddannelse

Læs materialet bag artiklen