Den lange corona-nedlukning af de videregående uddannelser henover vinteren 2021 gik blandt andet ud over førsteårsstuderendes motivation, deres tro på egne evner i forhold til uddannelsen og den sociale tilknytning til deres medstuderende. Det fandt rapporten Førsteårsstuderendes faglige og sociale trivsel under nedlukningen, som sammenlignede de førsteårsstuderendes faglige og sociale trivsel i marts 2021 med tidligere årgange.
Men det viser sig, at der er forskel på hvordan forskellige grupper af studerende har oplevet nedlukningen. I denne artikel kigger vi nærmere på nedlukningens konsekvenser for de studerendes motivation, tro på egne evner og sociale tilknytning på tværs af køn, alder og gymnasialt karaktergennemsnit.
Ældre studerende og studerende med lave karakterer har i højere grad opretholdt motivationen under nedlukningen
Førsteårsstuderende over 26 år har i højere grad været i stand til at opretholde motivationen under nedlukningen sammenlignet med deres yngre medstuderende. I marts 2021 angav 72 % af studerende over 26 år, at de i meget høj eller høj grad var motiverede for at studere. For de yngre studerende var tallet 57 %, altså en forskel på hele 15 procentpoint. I 2018 var motivationen også højere blandt førsteårsstuderende over 26. Her var den tilsvarende forskel dog kun på 5 procentpoint.
”Nedlukningen har stillet større krav til de studerende evne til at arbejde med stoffet på egen hånd. Resultaterne tyder på, at ældre studerende har haft nemmere ved at håndtere den forandring”, fortæller chefkonsulent Bjarke Tarpgaard Hartkopf, som har været projektleder på undersøgelsen.
Studerende med et gymnasialt karaktergennemsnit på mellem 2 og 4 har også i højere grad opretholdt motivationen sammenlignet med studerende med højere karaktergennemsnit. I 2021 svarede 66 % af de studerende med karaktergennemsnit mellem 2 og 4 at de i meget høj eller i høj grad var motiverede for at studerende. De tilsvarende andele blandt studerende med højere karaktergennemsnit var 56-60 %. I 2018 var motivationen den samme på tværs af grupper med forskellige gymnasialt gennemsnit. Her svarede 75% - 77% i alle grupper, at de i høj eller meget høj grad var motiverede for at studere.
Men mens motivationen blandt de studerende med de højere snit er faldet 16-19 procentpoint er den kun faldet 10 procentpoint for elever med snit mellem 2 og 4. Når resultaterne viser, at studerende med lave karakterer generelt er faldet mindre motiverede kan det til dels handle om, hvilke uddannelser de går på, hvilket der ikke er taget højde for i analysen.