Hvorfor falder kvote 2-studerende mindre fra?
Hvad er årsagen til, at studerende, der optages i kvote 2, har mindre frafald og er mere motiverede og afklarede, når de starter på en uddannelse? Er det noget, de er i forvejen – eller bliver de det i selve søgeprocessen? Det findes der ikke ét enkelt svar på, men EVA kommer her med sine fire bedste bud på mulige forklaringer:
Selektionseffekten: Det er de mest handlekraftige, motiverede og afklarede ansøgere, som vælger at søge gennem kvote 2, fordi de gerne vil øge deres chancer for optag. Denne gruppe ville også have lavere risiko for frafald, hvis de var blevet optaget i kvote 1.
Afklaringseffekten: Ansøgerne bliver mere afklarede og mere motiverede gennem selve søgeprocessen i kvote 2. Søgeprocessen er nemlig langt mere omfattende end i kvote 1. Derfor bliver ansøgerne også nødt til at undersøge mere om deres uddannelsesvalg og sætte sig mere ind i uddannelsen på forhånd.
Udvælgelseseffekten: Uddannelsesinstitutionerne vælger de bedste og mest motiverede kandidater i kvote 2. Her vurderes ansøgerne ud fra en bredere palet af kriterier end i kvote 1, fx motivation. Institutionerne har derfor også bedre forudsætninger for at vælge de mest egnede kandidater.
Optagelseseffekten: De studerende får en succesfølelse af at ’blive godkendt’ via kvote 2 og oplever, at det hårde arbejde betaler sig. Det kan være med til at øge motivationen og give energi til at overkomme modgang på studiet.
Få uddybet de fire forklaringer i EVA’s notat ’Forskelle mellem studerende optaget i kvote 1 og kvote 2 på universiteterne’. Heri finder du også en mere avanceret analyse af frafaldsforskellen.