Mangler ressourcer
Evalueringen viser, at både lærere og ledere oplever FGU-skolernes rammer og ressourcer som utilstrækkelige:
59 % af lærerne angiver, at der i mindre grad eller slet ikke er overensstemmelse mellem de krav, der stilles til dem, og de rammer og ressourcer de har til rådighed (fx lokaler, værksteder og opdaterede it-systemer, relevant kompetenceudvikling og støtte fra ledelse). Og 54 % af lærerne oplever, at der er for få lærere og andet personale i forhold til elevtallet.
Som en forklaring på de manglende ressourcer peger både ledere og lærere på FGU-institutionernes finansieringsmodel og det forhold, at institutionernes bevilling i vid udstrækning er baseret på et elevtaxameter.
"Mange steder har man været nødt til ad flere omgange at fyre både lærere og mellemledere. Det påvirker naturligvis muligheden for at skabe et godt læringsmiljø." Mathilde Hangaard, seniorkonsulent, EVA.
”Det svingende elevtal på FGU påvirker institutionernes økonomi og udfordrer en stabil drift på de enkelte FGU-skoler. Mange steder har man været nødt til ad flere omgange at fyre både lærere og mellemledere. Det påvirker naturligvis muligheden for at skabe et godt læringsmiljø – for både ansatte og elever," siger Mathilde Hangaard og fortsætter:
"Også størrelsen på taxametret, sammenholdt med ambitionen om at skabe et særligt inkluderende læringsmiljø, hvor den store gruppe elever med specialpædagogiske behov får deres behov dækket, bliver kritiseret,” siger Mathilde Hangaard.
Høj trivsel hos eleverne
På trods af udfordringerne viser evalueringen også, at eleverne er glade for FGU og i høj grad oplever at være en del af et inkluderende læringsmiljø på FGU-skolerne. Også de nationale trivselsmålinger viser, at FGU-eleverne generelt trives på FGU.
Mathilde Hangaard medgiver, at det godt kan virke lidt paradoksalt sammenlagt med de udfordringer, som lærerne oplever:
”Men det afspejler, at vi har en medarbejdergruppe, der brænder for arbejdet med de unge, og hver dag gør, hvad de kan for at løfte elevgruppen – og rent faktisk lykkes med det langt hen ad vejen. Overordnet set peger evalueringen også på, at der er behov for FGU, og at tilbuddet – med de rigtige rammer og ressourcer - kan være med til at løfte målgruppen af unge, som er uden for job og uddannelse,” slutter Mathilde Hangaard.