Her følger tre områder, hvor gymnasierne kan kigge til erhvervsuddannelserne for at hente inspiration til arbejdet med feedback.
1. Bredt fokus på både faglige, sociale og personlige kompetencer
Det er særligt for den feedback, lærerne på erhvervsuddannelserne giver eleverne, at den har et bredt fokus på både elevernes faglige kompetencer og deres sociale og personlige kompetencer. Det skyldes, at lærerne ikke kun ønsker at hjælpe eleverne til at udvikle sig fagligt, men også har fokus på deres arbejdsmarkedsparathed. I den forbindelse er det, ifølge lærerne, lige så vigtigt at kunne møde til tiden og have gode relationelle evner som at være dygtig til sit fag. Hermed kommer der også et dannelsesaspekt ind over feedbackarbejdet.
2. Løbende, mundtlig feedback med fokus på processer
Nogle elever på erhvervsuddannelserne oplever, at de kun lærer noget, hvis de får feedback fra lærerne. Uden den tilbagemelding, der ligger i feedback, risikerer eleverne at stagnere i deres læring, og derfor er feedbacken så altafgørende. Erhvervsskoleeleverne sætter derfor stor pris på den løbende, mundtlige feedback, der typisk gives, når eleverne – nogle gange bogstavligt – står med hænderne i processen, hvad enten det drejer sig om en motor, der skal skilles ad, en sovs, der skal smages til eller udarbejdelse af en skriftlig fremstilling.
Som led i processuel feedback fortæller nogle lærere, at det gavner elevernes læring at tale om de fejl, som eleverne kommer til at begå løbende i deres arbejdsproces. Eleverne sætter også pris på den åbne fejlkultur, der opstår i undervisningen, når de oplever at lære noget af egne eller andres fejl, uden at det opleves som om, at der bliver peget fingre. Det kræver stærke pædagogiske kompetencer hos lærerne at sætte fokus på fejl, uden at eleverne oplever det som stigmatiserende.
3. Relationen mellem lærer og elev er væsentlig for elevernes udbytte af feedbacken
Det er erhvervsskolelærernes vurdering, at feedback, motivation og trivsel hænger sammen. Lærernes feedback har derfor ofte fokus på elevernes motivation for faget og elevernes trivsel på uddannelsen – foruden elevernes faglige udvikling. Eleverne fortæller, at lærernes evne til at skabe gode relationer til eleverne er altafgørende for, hvordan de oplever lærernes feedback, og hvor meget de lærer i undervisningen.
Eleverne beskriver en god lærer som én, der er menneskelig, som taler med dem om andre emner end det rent faglige, og som engagerer sig personligt i hver enkelt elev og taler med dem i øjenhøjde. Derudover er en god lærer beskrevet ved at kende elevernes faglige interesser og målrette undervisningen ud fra elevernes behov og interesser.