For eleverne kan det være svært at være åbne over et potentielt praktiksted om, at de er ordblinde eller har en diagnose, der gør det sværere for dem at agere som andre unge på en arbejdsplads.
Det hænger sammen med, at eleverne frygter, at de ikke får en praktikplads, hvis de fortæller om deres udfordringer og støttebehov til en samtale med en fremtidig arbejdsgiver.
Men det har en betydning for praktikforløbet, at eleverne får den støtte, de har behov for, så de får de bedste forudsætninger for et godt praktikforløb.
Derfor arbejder støttegivere nogle steder på, at forberede SPS-eleverne bedst muligt til praktikken. Det kan fx være ved at:
- Tale med dem om, hvorfor det er i deres egen interesse, at praktikstedet kender til deres behov
- At forberede dem til første samtale med praktikstedet
- Lade støttegiverne deltage i samtalerne.
- En anden udfordring er, at det kan være svært for eleverne at finde tid til SPS, når de er i praktik:
Hvis eleven har en støttegiver fra skolen tilknyttet, kan det være svært at finde et tidspunkt at mødes, der ligger inden for støttegiverens arbejdstid.
Har eleven en støttegiver på praktikpladsen, kan støtten blive udfordret af, at hverdagen på en arbejdsplads kan blive presset af andre opgaver, så der ikke altid afsættes den tid til støtte, eleven reelt har behov for.