Denne rapport sætter fokus på hvordan kommuner og pædagogiske institutioner kan udvikle indsatser der medvirker til at børn og unge kommer godt igennem uddannelsessystemet.Rapporten beskriver og analyserer et projekt som blev igangsat i 2009 i et samarbejde mellem Ishøj Kommune og EVA. Projektet handler om at reducere barrierer for uddannelse ved at udvikle og evaluere indsatser i dagtilbud, skole og SFO. Indsatserne sigter mod at alle børn deltager i de formelle og uformelle læringsfællesskaber der giver dem mulighed for at udvikle sig og lære.
Download Alle børns deltagelse i læringsfællesskaber
Udgivelsesår: 2012
ISBN: 978-87-7958-660-4 (pdf)
Opdragsgiver: EVA
Denne udgivelse er lavet som en del af EVA’s handlingsplan. Handlingsplanens projekter er besluttet af EVA’s bestyrelse på baggrund af dialog med bl.a. centrale aktører og praktikere samt drøftelser internt i EVA. Læs om hvordan vi arbejder med projekter inden for vores handlingsplan.
Bestil i trykt format hos Stibo Complete
Her finder du en række baggrundsmaterialer, der blev udviklet i forbindelse med projektet om negativ social arv i 2012.
Du kan bl.a. finde en guide til hvordan kommuner kan iværksætte systematisk udviklingsarbejde i dagtilbud, skole og SFO med indsatsteori som metodisk ramme, samt baggrundsmaterialer fra projektet og analyser af de konkrete aktiviteter, der blev sat i gang.
Guide: Projektmodel med indsatsteori
Dagtilbud: Tvillingehuset
Analyse af indsatsen i Tvillingehuset
Konkrete aktiviteter i Tvillingehuset
Status i Tvillingehuset efter projektet
Skole: Gildbroskolen
Analyse af indsatsen på Gildbroskolen
Konkrete aktiviteter på Gildbroskolen
Status på Gildbroskolen efter projektet
SFO: Gildbro SFO
Analyse af indsatsen i Gildbro SFO
Konkrete aktiviteter på Gildbro SFO
Status i Gildbro SFO efter projektet
Notat: Ønskede langsigtede virkninger for projekt om negativ social arv
Notat: Projektets grundantagelser om negativ social arv
Indsatsteori: Oversigt til dagtilbud
Indsatsteori: Oversigt til skole og sfo
EVA.dk benytter cookies fra tredjepart til besøgsstatistik. Vælger du "Accepter statistik cookies", giver du samtykke til at tredjepartsservices må gemme oplysninger om dit besøg. Læs mere om cookies