Fravær fra skolen kan have store konsekvenser for elevers skolegang og deres trivsel på både kort og lang sigt. I skoleåret 2018/2019 havde mere end 75.000 elever i folkeskolen et fravær på mere end 10 %, hvilket svarer til over 20 dages fravær. Og nogle elever har længere perioder med massivt fravær.
I en ny undersøgelse belyser EVA, hvordan kommuner og skoler konkret arbejder med at reducere fravær blandt elever i udskolingen ved at skabe motiverende undervisningstilbud.
Undersøgelsen viser bl.a., at:
- Kommuner og skoler er meget optagede af, hvordan de kan håndtere fraværsproblematikker, både hvordan de kan få øje på problemerne hurtigt, og hvordan de kan handle på dem.
- Fravær ses som et symptom på bagvedliggende udfordringer, som kan være meget forskellige og komplekse, og derfor er der behov for tilpassede løsninger
- Kommuner og skoler arbejder med fravær på mange forskellige måder, bl.a. fordi indsatserne skal imødekomme forskellige målgrupper
- Indsatserne kan placeres inden for tre dimensioner: Om de har fokus på individ eller fællesskabet, om de er forebyggende eller indgribende, om de har fokus på at finde en løsning på skolen eller uden for skolen.
Bliv inspireret af andres erfaringer
Rapporten præsenterer fem cases fra skoler, der har arbejdet med at reducere fraværet ved motiverende undervisningstilbud.
Én kommune har fx et tværprofessionelt team, der rykker ud og hjælper med fravær hos enkelte elever eller klasser, i en anden kommune samarbejdes der med en virksomhed, hvor eleverne tilbydes en anden arena for læring, og et tredje sted arbejder ungdomsskolen med at imødekomme fravær.