91 % af de adspurgte pædagoger ser i høj eller nogen grad positivt på ideen om, at de skal samarbejde med lærerne om undervisningen, og 75% af dansk- og matematiklærerne oplever, at samarbejdet med pædagogerne har fremmet elevernes trivsel og medvirket til at skabe et bedre læringsmiljø. Det viser EVA's nye undersøgelse, som ser nærmere på lærer- og pædagogsamarbejdet i skolen.
Samtidig viser undersøgelsen, at næsten halvdelen (47%) af de adspurgte pædagoger er udelukkende tilknyttet indskolingen, og kun 4 % arbejder i udskolingen. Det resultat undrer chef for grundskole hos EVA, Lise Tingleff Nielsen:
”Undersøgelsen viser, at der er gevinster ved at lærere og pædagoger samarbejder om undervisningen - især i forhold til at skabe et bedre læringsmiljø og øge elevernes trivsel. Og netop derfor er det ærgerligt, at samarbejdet ikke også sker i udskolingen, hvor arbejdet med elevernes trivsel også fylder en del. Ofte er trivselsrelaterede udfordringer med ældre elever tungere og kræver mere kontinuerlig opmærksomhed”, forklarer Lise Tingleff Nielsen
Mulige forklaringer på pædagogernes fravær i udskolingen
Der kan i følge Lise Tingleff Nielsen være flere mulige forklaringer på, at samarbejdet mellem lærere og pædagoger er stort set ikke foregår i udskolingen:
”En nærlæggende forklaring er, at pædagogerne typisk også har timer i SFO og klub, og derfor er det mere oplagt at de er tilknyttet indskoling og mellemtrin. Set i det lys er resultatet ikke overraskende, men ser man på den faglighed og de kompetencer, som samarbejdet med pædagogerne bidrager med, så er der uden tvivl et uudnyttet potentiale i forhold til et mere omfattende samarbejde i udskolingen om netop elevernes trivsel”, siger Lise Tingleff Nielsen.