Særligt tre områder og tre udfordringer er i fokus i samarbejdet mellem forvaltning og skoleledelse. Det viser undersøgelsen "Samarbejdet mellem forvaltning og skoleledelse" fra Danmarks Evalueringsinstitut, EVA.
Udfordringerne omhandler især:
Samarbejdet om data
Det er særligt bestemte kvantitative datakilder, der er i fokus.
Sparringsrelationen
Skoleledere er i udgangspunktet glade for at sparre med forvaltningen, men der er nogle problemstillinger, de hellere vil drøfte med andre skoleledere end med skolechefen.
Prioriteringen af indsatser
Skoleområdet er kendetegnet ved en udviklingsiver, og mens skolecheferne i undersøgelsen angiver, at indsatserne drøftes og prioriteres, angiver skolelederne, at det kun sker i mindre grad.
EVA’s seneste udgivelse, der bygger på en spørgeskemaundersøgelse blandt skolechefer og skoleledere, og som udkom i januar 2019, stiller skarpt på, hvad I som forvaltning kan gøre for at styrke samarbejdet.