Coronanedlukningerne virker nu som et fjernt, ubehageligt minde, men efterdønningerne præger stadig livet på skolerne. Senest er de særlige frihedsgrader, som skolerne fik mulighed for at benytte sig af under corona, blevet forlænget til at vare skoleåret ud.
I en ny undersøgelse, EVA har gennemført for Børne- og Undervisningsministeriet, samles der op på, hvordan skoleledere og lærere vurderer, at elevernes trivsel og faglighed blev præget af de to nedlukninger i 2020 og 2021 og restriktionerne i forbindelse med genåbningerne.
Undersøgelsen beskriver også, hvordan skolerne har benyttet sig af de særlige frihedsgrader.
Du kan læse de vigtigste resultater af undersøgelsen her:
Svækket trivsel, især under anden nedlukning
Elevernes trivsel er ifølge skoleledere og lærere generelt blevet svækket - især under den langvarige anden nedlukning, som for de ældste elevers vedkommende varede næsten fire måneder og strakte sig godt ind i foråret 2021.
Den dårligere trivsel hænger især sammen med, at de sociale fællesskaber er blevet udfordret, og at lærernes relationsarbejde ift. eleverne har haft sværere vilkår.
Det er især trivslen hos de i forvejen udsatte eller særligt udfordrede elever, som ledere og lærere oplevede blev forringet. Lederne og lærerne har dog samtidig en oplevelse af, at muligheden for nødpasning på skolerne har holdt hånden under dem, der har taget imod tilbuddet.
Undersøgelsen viser også, at skolerne i det nuværende skoleår 2021/2022 har særligt fokus på, hvordan de styrker trivslen hos de elever, der har haft det svært under corona.