I fem rapporter har EVA undersøgt, hvilke erfaringer man har gjort sig med nødundervisningen under covid 19-nedlukningen og den gradvise genåbning i foråret og forsommeren 2020.
Undersøgelsen belyser ledere, lærere/undervisere og elevers/kursisters oplevelser i henholdsvis grundskolen, på gymnasiet, i erhvervsuddannelserne, FGU/STU og i voksen- efteruddannelsessystemet.
Herunder får du et par hovedpointer fra hver rapport og et link til rapporterne i deres fulde længde.
Elevers læring og trivsel udfordret
Generelt set viser erfaringsopsamlingerne, at lærere og ledere vurderer, at eleverne, herunder særligt elever fra socialt udsatte hjem, lærte mindre under nedlukningen end i den almindlige undervisning. Også nogle elevers trivsel var udfordret under nedlukningen, og det er især fraværet af socialt samvær, der har presset trivslen. De mest udfordrede elever blev tilbudt at få undervisning med fysisk tilstedeværelse på skolen – også under nedlukningen.
Nogle elever har dog trivedes fint med undervisning derhjemme i perioden. De har haft glæde af mere ro, færre forstyrrelser og muligheden for at planlægge skolearbejdet selv. Det gælder fx nogle af fagligt stærke elever, som er ret selvkørende og gode til at strukturere deres skolearbejde. Men også andre elevtyper har haft gavn af en pause fra de pres de til daglig oplever ved at være i skole – det er fx dem, som normalt er udfordrede af de sociale dynamikker, der hører til i et klassefællesskab.
Et andet gennemgående tema er, at der har været en stejl læringskurve i skoler og uddannelsers evne til at give virtuel undervisning, og at lærernes tekniske og didaktiske kompetencer har været i skarp udvikling. Flere giver udtryk for, at de bærer de nye erfaringer med sig ind i tiden efter den første nedlukning, og at man i stigende grad vil udnytte de muligheder, som virtuelle undervisningsformer indeholder.
Endelig viser opsamlingerne, at elever i grundskole og på gymnasier havde det ambivalent med de prøver og eksamener, der blev aflyst i forsommeren 2020. På den ene side var eleverne lettede over ikke at skulle aflægge prøve i alle fag, men samtidig oplevede de manglen på prøver og eksamener som demotiverende.
Udvalgte resultater på de enkelte uddannelsesområder