EVA’s undersøgelse dokumenterer, at 9 ud af 10 unge, der starter på gymnasiet, allerede i 8. klasse har besluttet sig for, at det er den vej, de vil. Til sammenligning er det kun 5 ud af 10 unge i undersøgelsen, der i 8. klasse har planer om en erhvervsuddannelse, der ender med at gå den vej.
Følger troligt deres plan
Samlet set holder 7 ud af 10 unge fast i det uddannelsesvalg, de har taget i 8. klasse, og blandt dem, der skifter mening, bytter de fleste et ønske om en erhvervsuddannelse ud med valg af gymnasiet – og sjældent omvendt.
Unge skifter dermed meget sjældent mening til fordel for en erhvervsuddannelse på trods af indsatser i udskolingen, som har til hensigt at understøtte og udfordre unges valg. Det kan fx være brobygningsforløb, erhvervspraktik, uddannelsesparathedsvurderinger og uddannelsesplaner.
”Unge oplever at skulle lægge en plan for deres valg af ungdomsuddannelse i 8. klasse. Planen er som hovedregel at begynde på gymnasiet, som opleves at give flest muligheder på den lange bane – og planen følger de troligt,” kommenterer seniorkonsulent Mathilde Hangaard, der står bag undersøgelsen.
”Der er et paradoks i, at de unge holder fast i deres planer om gymnasiet trods det store fokus på at introducere til forskellige uddannelser i udskolingen, og at de indsatser, der skal hjælpe de unge med uddannelsesvalget, også er med til at skabe et pres hos mange unge,” siger Mathilde Hangaard.
Unge på erhvervsuddannelserne mindre pressede
Undersøgelsen viser, at unge, der vælger en erhvervsuddannelse, føler sig mindre pressede over uddannelsesvalget i 9. klasse end unge, der vælger en gymnasial uddannelse:
46 % af de unge, der er begyndt på en erhvervsuddannelse, følte sig meget pressede over at skulle vælge i 9. klasse. Det samme gjorde 61 % af de unge, der er begyndt i gymnasiet.
De unge på erhvervsuddannelserne oplever generelt, at de kender sig selv bedre, fx ift. faglige interesser.
”At vælge en ungdomsuddannelse handler for de unge i bund og grund om at finde svar på grundlæggende spørgsmål om, hvem de er, hvad de kan og vil. De unge på erhvervsuddannelserne har ikke bare valgt en ungdomsuddannelse, men et specifikt erhverv. Det forudsætter et godt kendskab til både faglige interesser og evner,” siger Mathilde Hangaard.