Bedre normering og valgfag på eud
Eleverne på eud 8/9 oplever, der er flere ting, der giver dem motivationen til at gå i skole tilbage. Det at starte i en ny klasse med nye lærere og klassekammerater kan være en god frisk start, oplever eleverne.
Den bedre normering gør det lettere at få hjælp til det faglige i undervisningen, og den reducerede fagrække betyder, eleverne bedre kan fordybe sig i de fire fag, de har, oplever elever og lærere.
Særligt den praksisorienterede undervisning (undervisning i valgfag på en erhvervsskole og praktikforløb) synes eleverne er motiverende og givende:
”For mange er det et tiltrængt skift fra den almindelige undervisning, og det kan være mere motiverende at blive undervist i fag på en erhvervsskole, som man selv har valgt. Plus eleverne oplever på egen krop, hvorfor det er vigtigt med fag som matematik eller fysik, når de arbejder med fagene mere praktisk på en erhvervsuddannelse,” siger Marie Seliger.
Ligger for sent
55 % af eleverne i eud 8/9 fortsætter eller har planer om at fortsætte på en erhvervsuddannelse efter 9. klasse. Men selvom resultaterne er positive, er det stadig en meget udfordret elevgruppe, som er svær at løfte fagligt så sent i deres skoleforløb, erfaringsopsamlingen. Derfor påpeger både folkeskolelærere og de kommunale projektledere, at indsatsen kommer sent i elevens skolegang.
”Der kan være et stort potentiale i indsatser tidligere i elevens skoleforløb, fx allerede på mellemtrinnet,” siger Marie Seliger.