Organiserer dagen systematisk efter antal børn og voksne
Hvordan arbejder I helt konkret med den organisering i dagligdagen?
Antal børn og voksne styrer, hvordan vi organiserer dagen. Vi har valgt at gå meget systematisk til værks for at sikre, at vi bedst muligt udnytter de tidspunkter, hvor der er færre børn, og omvendt får mest muligt ud af den tid, hvor der er flere børn.
I ydertimerne er der én voksen, og derfor lægger vi meget styrede aktiviteter. som sanglege, tegning og højtlæsning her. Midt på dagen er der ofte mulighed for, at tre-fire af de yngste og én voksen leger med dukker på stuen, en anden voksen går en tur i skoven med tre børn, og en tredje går på legepladsen.
Er én børnegruppe altid sammen med den samme voksne?
Vi forsøger at styre grupperne, så den samme voksne som udgangspunkt er sammen med de samme børn hver dag. Vi tror, at det også er med til at skabe tryg tilknytning. Men grupperne afhænger også af aktivteten.
Måske vil Sofie og Emil en dag gerne med i skoven, selvom den voksne, de plejer at være sammen med, bliver på stuen. Og så lader vi børnenes perspektiv og behov styre. Det kræver, at vi arbejder med pædagogisk improvisation.
Har I haft nogle udfordringer ved at arbejde med én voksen i små børnegrupper?
Det har betydet, at vi som kolleger ikke har så meget tid til at tale sammen. Det vil sige, at vi skal være opmærksomme på at mødes mere systematisk.