Aktivitet
En gruppe i børnehaven går en tur på havnen. Da de kommer derned, er fiskerne lige kommet ind med fisk. Fiskerne giver børnene nogle forskellige fisk, som stadig spræller. Nogle børn er forbeholdne over for at røre ved fiskene, så pædagogerne arbejder med at overvinde børnenes bekymring og få dem til at prøve det. Da de kommer hjem, tilbereder de sammen fiskene og spiser dem.
Læringsforståelse
Pædagogerne følger børnenes nysgerrighed og tager udgangspunkt i de situationer, der opstår ud fra børnenes engagement. Børnene har størst interesse for ting, som de af sig selv bliver optaget af. Pædagogerne taler med børnene om, at fisk er i vandet og ikke kun er noget, man køber vakuumpakket i Føtex, samt at fladfisk ligger på bunden.
Faglig viden
Pædagogerne følger børnenes nysgerrighed og tager udgangspunkt i de situationer, der opstår ud fra børnenes engagement. Børnene har størst interesse for ting, som de af sig selv bliver optaget af. Pædagogerne taler med børnene om, at fisk er i vandet og ikke kun er noget, man køber vakuumpakket i Føtex, samt at fladfisk ligger på bunden.
Organisering
Den aktivitet opstod (delvist) spontant, i forbindelse med at man var på tur. Pædagogerne havde en ide om, at fiskerne kommer ind på det pågældende tidspunkt, men var heldige, at det lige passede. Pædagogerne lægger vægt på, at hverdagen har så frie rammer, at der er plads til at fordybe sig i aktiviteter, der opstår spontant.
Dokumentation/tegn på læring
Børnene talte meget om fiskenes ben og skelet. Da de nogle dage senere skulle spise fiskefileter, spurgte børnene, hvor benene var. Pædagogerne oplever også, at deres arbejde med natur og naturfænomener, giver børnene større omverdensforståelse, og at børnene bliver modigere. Med hensyn til denne aktivitet peger pædagogerne på, at nogle af børnene fik mod på at røre ved de sprællende fisk.