Et godt samarbejde mellem forældre og pædagoger er en af de vigtigste faktorer for, at børnene oplever deres tid i vuggestuen eller børnehaven som positiv og tryg, viser forskning.
I en ny undersøgelse har EVA kortlagt, hvordan danske daginstitutioner og forældre samarbejder i hverdagen. Undersøgelsen er baseret på spørgeskemaundersøgelser og interviews med daginstitutionsledere og forældre og viser, at både forældre og daginstitutionsledere ønsker et tæt samarbejde om at fremme børnenes trivsel, udvikling og læring. Men der er også potentiale for at forbedre samarbejdet:
Læs også pressemeddelelsen: Forældre efterlyser mere vejledning fra deres børns pædagoger.
Forældrene efterspørger mere dialog og vejledning og en tættere kontakt med personalet i hverdagen, end de får i dag. Derfor kan forældre og daginstitutioner med fordel arbejde med at udvikle deres samarbejde til gavn for barnet og det gode børneliv, siger Laura Detlefsen, der står bag undersøgelsen.
Undersøgelsen peger på 5 veje til at styrke forældresamarbejde, som daginstitutioner og forældre kan lade sig inspirere af.
Brug hinandens unikke viden om barnet som en ressource
Pædagoger og forældrene har hver især en unik viden om, hvordan barnet trives, udvikler sig og lærer, som det gavner barnet, de deler - både når barnet bliver kørt ind i daginstitution, men også løbende gennem barnets tid i daginstitution. Det handler om sammen at være nysgerrige på, hvad der er vigtigt for barnet, en nysgerrighed, som forældre og personale kan tage udgangspunkt i, når de fx arbejder med at understøtte barnets læring. Det kan også handle om at tale sammen om eventuelle udfordringer, som barnet har i hjemmet eller i institutionen, som det er vigtigt, man tager sig af i fællesskab. Når forældre og pædagoger deler viden, er det med til at give barnet en sammenhængende hverdag.
Afstem forventninger og giv plads til hinandens perspektiver
Forældre og daginstitutionsledere har forskellige opfattelser af, hvor grænserne går for forældresamarbejdet. Blandt andet ønsker forældrene sig større medindflydelse på deres barns hverdag i institutionen, end daginstitutionslederne vurderer, de skal have. Samtidig er forældrene ikke interesserede i, at pædagogerne skal give gode råd til emner, der går for meget ind i privatsfæren – som fx hvordan de skal opdrage og drage omsorg for barnet derhjemme.
Derfor er det vigtigt, at forældre og personale tydeligt afstemmer deres forventninger til hinanden. Det handler om at skabe et fælles grundlag at samarbejde ud fra - på tværs af institution og hjem, så begge parter er indforståede med deres roller og ansvar. Barnets perspektiv og behov kan med fordel fungere som det fælles afsæt for forventningsafstemningen.