Guide til dialog om overgange mellem dagtilbud, SFO og skole

24-04-2018
Artikel Dagtilbud for børn

Et stærkt pædagogisk samarbejde mellem dagtilbud, SFO og skole er et solidt udgangspunkt for at give børnene en god skolestart. Men hvordan sikrer I jer, at I kommer omkring de vigtigste diskussioner og prioriteringer i jeres dialog? Det har EVA lavet en guide til.

PROCESSEN

Grundlag: Tag afsæt i det værdigrundlag, de rammer og ressourcer, der findes i jeres forvaltning forhold til arbejdet med overgange.

Tid: Sæt god tid af til mødet med jeres kolleger i SFO og skole. Det er vigtigt, I har tid til både at lytte til og fortælle hinanden om jeres refleksioner og få skabt et fælles billede af, hvad det er, I gerne vil fokusere på i jeres overgangsarbejde.

Deltagere: Inviter de relevante fagpersoner, der er involveret i børns overgange mellem børnehave, skole og SFO/fritidshjem.

Ansvar: Udpeg en ordstyrer, som indledningsvist ridser processen op, så alle ved, hvad I skal tale om, sikrer, at alle får præsenteret sig selv og kommer til orde undervejs, holder øje med tiden og samler op til sidst.

Indhold: Inddel dialogen i tre faser – 1. Fælles afsæt, 2. Udmøntning af samarbejdet og 3. Opsamling. Hver fase er igen inddelt i tre trin, hvor det første handler om at I deler jeres refleksioner, det andet om at I skaber et fælles billede af, hvad der er vigtigt og det tredje at I beslutter, hvad I vil fokusere på i det videre arbejde.

FASE 1:Hvad er vores fælles afsæt?

Et dagtilbud afleverer ofte børn til mange forskellige skoler. Derfor er det vigtigt at få sat ord på jeres fælles værdier.

I fase 1 diskuterer I de værdier, der er afsættet for jeres samarbejde om overgange. Tag udgangspunkt i at nedenstående udsagn. Vælg hvilke, der er vigtige for jer hver især, del jeres refleksioner og prioriter i fællesskab, hvilke udsagn, I sammen vil lægge vægt på. Beslut jer for et til tre udsagn, der skal være styrende i jeres samarbejde. At de er styrende betyder ikke, at de andre udsagn ikke er vigtige. Men at I har et eller flere særlige fokuspunkter.

Udsagn:

  • Børns deltagelse i det sociale fællesskab skal være i fokus
  • Børns læring i det sociale fællesskab skal være i fokus
  • Børn har brug for en frisk start
  • Børn har brug for kontinuitet
  • Børn har brug for at lege og udforske selv
  • Børn har brug for at voksne deltager i legen og støtter den
  • Børn skal støttes i at få konkret viden
  • Børn skal støttes i at kunne samarbejde og løse konflikter
  • Børn skal støttes i at kunne modtage en kollektiv besked og være selvhjulpne
  • Børn skal støttes i at få opmærksomhed på egen læring
  • Børn skal møde en skoleparatbørnehave
  • Børn skal møde en børneparatskole
  • Børn skal møde en børneparat SFO

FASE 2: Hvordan skal vores samarbejde udmøntes?

I fase 2 taler I om, hvordan jeres samarbejde konkret skal udmøntes, og hvad I gerne vil opnå med de aktiviteter, I sætter i gang. Tag udgangspunkt i nedenstående udsagn. Vælg hvilke, der er vigtige for jer hver især, del jeres refleksioner og prioriter i fællesskab, hvilke udsagn, der er vigtigst at lægge vægt på i jeres samarbejde. Vælg så et enkelt udsagn, som I hver især synes er vigtigt og beskriv for de andre, hvordan det hænger sammen med det udsagn, I valgte sammen i fase 1. Beslut jer til sidst for et til tre udsagn, der skal være styrende i jeres samarbejde. Og tag en hurtig brainstorm, hvor i hver især skriver ned, hvilke aktiviteter, der kan understøtte det.

Udsagn:

  • Vi skal kende til hinandens metoder og arbejdsgange – fx via kortere ”praktik-ophold” hos hinanden, studiekredse eller møder
  • Vi skal afstemme timingen af vores samarbejde – fx drøfte, om vi først skal udveksle viden om børn, når skole og SFO også kender børnene
  • Vi skal have et fælles billede af børnenes samlede overgangsforløb – fx ved at udarbejde et årshjul
  • Vi skal dele viden om, hvordan vi inddrager forældrene – fx via fælles forældremøder
  • Vi skal dele viden om alle børn – deres ressourcer, udfordringer, relationer og deltagelsesmuligheder…
  • Vi skal undersøge, hvordan børnene oplever overgangen – fx ved at inddrage børnenes perspektiv gennem fotos, collager, fortællinger
  • Børn skal kende til de nye voksne – fx kan pædagoger fra SFO/fritidshjem komme på besøg i børnehaven
  • Børn skal kende til de nye fysiske rammer – fx kan børn besøge deres kommende skole sammen med børnehaven
  • Børn skal støttes i at danne nye relationer i overgangen – fx ved at have fælles legedag forud for skolestart eller danne makkerpar, når børnene begynder i SFO og i skole
  • Børn skal have en idé om at gå på SFO/på fritidshjem/skole – fx ved at deltage i en skoledag, hvor elever fra 0. klasse viser rundt og fortæller om deres hverdag

FASE 3: Opsamling. Hvad er vores næste skridt?

Her samler I op på jeres drøftelser og aftaler de næste skridt i jeres samarbejde. Tag udgangspunkt i de aktiviteter, I skrev ned i fase 2 og overvej, hvad der skal til, for at det kan komme til at ske. Det kan fx være, at der skal lægges aftaler i kalenderen, afstemmes aftaler med lederen i en institution eller lignende.

Guiden er udviklet på baggrund af redskabet ”Fælles om en god skolestart”, som EVA har udgivet. Redskabet kan findes her. 

 

Relateret indhold

Dina Celia Madsen
Områdechef
Dagtilbud for børn