En vuggestuepædagog var bekymret for toårige Sofies motorik, fordi pigen altid sakkede bagud, når hun var med på tur. Men da pædagogen bestemte sig for at gå på opdagelse i pigens egne oplevelser ved at observere pigen og tale fordybet med hende under en gåtur, blev hun klar over, at det ikke så meget handlede om Sofies motorik.
Sofie var optaget af blomster. Hver gang Sofie ville snuse og røre ved blomster i vejkanten, standsede hun, og ofte løb flere børn tilbage til hende for at plukke et par blomster sammen med hende.
Børn oplever verden på overraskende måder
"Historien her viser det, som meget pædagogisk personale nok kan nikke genkendende til: Børn oplever tit verden på andre måder end voksne. Med materialet Børnemosaikker ønsker vi at styrke muligheden for at få indsigt i de oplevelser,” siger Laura Detlefsen.
Hun er seniorkonsulent ved Danmarks Evalueringsinstitut og står bag inspirationsmaterialet Børnemosaikker, der bygger på en årelang international forskning i arbejdet med børns perspektiver.
Materialet er tilpasset en dansk dagtilbudskontekst. Det guider ledelse og pædagogisk personale til systematisk at indsamle børnenes oplevelser, analysere dem og samle dem som brikker til en børnemosaik, der giver et mangfoldigt indblik i, hvad der er på spil for børnene - fx hvad et barn holder meget af, hvem barnet særligt godt kan lide at lege med, hvad barnet savner og eventuelt er udfordret af i dagtilbuddet.
”Jo mere pædagogisk personale ved om børnenes egne oplevelser, jo stærkere et grundlag har de for at møde børnenes behov og hjælpe alle børn ind i leg og børnefællesskaber,” siger Laura Detlefsen.
Indsaml mosaikbrikkerne sammen med børnene
Som opstart kan man udvælge noget konkret, man gerne vil ændre, siger Laura Detlefsen:
”Tag fat i en udfordring, I oplever, fx i garderoben, under måltidet eller på legepladsen. Det væsentlige er, at I indsamler mosaikbrikkerne sammen med barnet. Og det kan I gøre, når I alligevel er sammen med børnene. Observer børnene, mens du alligevel leger eller spiser med dem, og noter dine observationer. Tal med et barn på vej ud på tur. Bed børnene vise deres yndlingssteder på legepladsen, når I alligevel er derude,” siger Laura Detlefsen.
Ikke alle børn fortæller, hvad de oplever
”Vi har jo en lang tradition for demokratisk deltagelse og involvering i dagtilbud i Norden. Derfor er det dybt forankret i den pædagogiske praksis at være lydhøre over for børnenes udtryk og initiativer – ikke mindst ved at spørge ind til børnenes holdninger og ønsker,” siger Laura Detlefsen.
Men der har et stort potentiale at gøre mere end det:
”Ved at være nysgerrige og undersøge, hvad børnenes holdninger og ønsker kan være et udtryk for, bliver det muligt at få indblik i, hvordan det i det hele taget opleves at være barn i dagtilbuddet,” siger hun.