Kommuner og dagtilbud gør en stor indsats for at give alle børn mulighed for at deltage i fællesskaber og dermed undgå eksklusion. Alligevel oplever halvdelen af pædagogerne i daginstitutioner, at et eller flere børn i deres børnegruppe sjældent deltager i fællesskaberne med andre børn.
”Tallet fortæller os, at eksklusion er et fænomen, som mange pædagoger i vuggestuer og børnehaver oplever i hverdagen. Vi kan ikke sige noget om, hvor mange børn det drejer sig om, men ud fra pædagogernes vurdering er der god grund til at holde fast i det pædagogiske fokus på at inkludere alle børn. Og det er vigtigt, at medarbejderne handler, når de ser børn gå glip af udviklingsmuligheder, så børnene oplever at være del af et fællesskab”, siger områdechef på EVA Anne Kjær Olsen.
Inklusion er et indsatsområde
Inklusion i dagtilbud for børn er et indsatsområde. Det viser sig på flere måder – både i de kommunale rammer for inklusionsarbejdet, i den pædagogiske praksis og ved at både pædagogiske konsulenter, daginstitutionsledere og pædagoger generelt svarer positivt om inklusionsarbejdet.
98 % af de kommunale pædagogiske konsulenter svarer, at inklusion er et indsatsområde inden for dagtilbud for børn, og 83 % af dem siger, at de har en strategi for inklusionsarbejdet på dagtilbudsområdet. Spørger man institutionslederne, om daginstitutionen har et skriftligt grundlag for at arbejde med inklusion, svarer 63 % ja – og typisk har pædagogerne været involveret i at udarbejde det.
Adgang til fagpersoner med særlig viden om inklusion
Pædagoger oplever, at de har mulighed for at trække på fagpersoner, som har særlig viden om inkluderende pædagogik. 86 % af pædagogerne angiver fx, at de kan søge råd og viden hos kommunens PPR, og 67 % af disse pædagoger har benyttet sig af rådgivningen.
Størstedelen af institutionslederne og pædagogerne har deltaget i kompetenceudvikling om inklusion. Kun 1 % af de pædagogiske konsulenter angiver, at kommunen ikke har til-budt det pædagogiske personale i daginstitutionerne nogen form for kompetenceudvikling om inklusion inden for de seneste tre år. 29 % af pædagogerne svarer dog, at de ikke har deltaget i kompetenceudvikling om inklusion (at dette tal er forholdsvist højt, kan delvist tilskrives, at nogle pædagoger har en kortere anciennitet), og 27 % af pædagogerne siger, at manglende viden om børn med særlige behov er en hindring i inklusionsarbejdet.
Går man tættere på den daglige pædagogiske praksis, angiver 78 % af lederne, at de i høj grad drøfter med medarbejderne, om de giver alle børn muligheder for at deltage i fælles-skaber. Og langt størstedelen af pædagogerne svarer, at de har fokus på at støtte det barn, der er lidt uden for gruppen, til at komme med i legen (84 % af pædagogerne på 3-6-årsområdet).
Systematik i inklusionsarbejdet for at nå i mål
Går man et spadestik dybere i analysen, viser den også, at nogle daginstitutioner og kommuner har en stærk og systematisk kultur for, hvordan man griber inklusionsarbejdet an. Her er der et godt samspil mellem flere faktorer.
”Vi kan se, at der i nogle daginstitutioner er en sammenhæng mellem, at daginstitutionen har et skriftligt grundlag for inklusionsarbejdet, at pædagoger systematisk vurderer risikoen for, at enkelte børn ekskluderes, at pædagoger indgår i konkrete samarbejder med PPR, og at de inddrager forældrene i arbejdet med at skabe inkluderende fællesskaber. Det indbyrdes samspil vil kunne være en del af det fremadrettede udviklingsarbejde for at nå i mål med inklusion”, vurderer EVA’s områdechef Anne Kjær
Hvad er inklusion?
Inklusion på dagtilbudsområdet handler her om at give alle børn mulighed for deltagelse i fællesskaber og undgå, at de eksluderes fra leg og læring i fællesskaber og dermed fra udviklingsmuligheder. Med fællesskaber menes både planlagte læringsaktiviteter, fx ord- og billedlege, som de pædagogiske medarbejdere styrer, og fællesskaber, som er uformelle, fx venskaber mellem børn. Inklusion på dagtilbudsområdet handler om arbejdet med alle børn – ikke alene om at inkludere børn med særlige behov.
Metode
Undersøgelsen baserer sig på spørgeskemasvar hhv. fra pædagogiske konsulenter og dagplejepædagoger (totalundersøgelser), og fra daginstitutionsledere, pædagoger, og dagplejere (repræsentative undersøgelser).