Flere institutioner bruger i dag realkompetencevurdering (RKV) end tidligere samtidig med at opbakningen til selve idéen med at anerkende voksnes realkompetencer stiger. Dog eksisterer der fortsat væsentlige udfordringer med kvaliteten af RKV. Det viser en evaluering lavet af Danmarks Evalueringsinstitut, der særligt belyser udviklingen i udbredelsen og anvendelsen af RKV på voksen-, efter- og videreuddannelser (VEU) fra 2010 til 2018.
RKV handler om at vurdere og anerkende den viden samt de færdigheder og kompetencer, voksne har tilegnet sig, uanset hvor og hvordan, herunder uden for det formelle uddannelsessystem, fx gennem erhvervserfaring. RKV anvendes typisk i forbindelse med adgang til eller afkortning af uddannelse, eller når voksne søger jobs.
Udover at præsentere udviklingen i udbredelsen og anvendelsen af RKV, eksisterende barriere for den videre udbredelse, kvaliteten af RKV samt organiseringen af arbejdet med RKV, fremstiller evalueringsrapporten også syv anbefalinger til det videre arbejde med RKV på VEU-området i Danmark.
Evalueringen er lavet af Danmarks Evalueringsinstitut efter opdrag fra Styrelsen for Forskning og Uddannelse.