Giv deltageren et overblik over uddannelsesforløbet
En god og præcis tilbagemelding på den endelige realkompetencevurdering kan have positiv betydning for de voksne deltageres motivation for det kommende uddannelsesforløb. Mange skoler arbejder med en form for skriftlig tilbagemelding, og den kan med fordel suppleres med en mundtlig tilbagemelding – særligt når der har været en mere omfattende vurderingsproces. Det er vigtigt, at tilbagemeldingen er så præcis, som det er muligt, i forhold til længden af en eventuel afkortning.
Giv deltageren en forståelse af vurderingen
Et nuanceret billede af vurderingen af deres realkompetencer kan have en positiv virkning på deltagernes motivation for at starte på og gennemføre uddannelsen.
For de voksne, der får mindre merit, end de havde forventet, er det vigtigt at tydeliggøre, hvordan uddannelsesforløbet vil give dem nye kompetencer. Voksne, der får mindre merit end forventet, kan være bekymrede for, at de skal bruge tid på noget, de allerede har lært. Omvendt kan de voksne, der har fået merit, være usikre på, om de bliver lige så dygtige som deltagere uden merit.
For alle voksne er det vigtigt, at de går fra RKV’en med en oplevelse af, at den erfaring, de kommer med, er værdifuld i uddannelsesforløbet, uanset om den giver grundlag for merit eller ej.