Ifølge en undersøgelse fra 2013 har hver sjette dansker svage læsefærdigheder, og hver syvende har svage regnefærdigheder. Det er en udfordring for den enkelte, men også for arbejdsmarkedet, da basale færdigheder er en forudsætning for løbende opkvalificering.
Udsigten til markant stigende efterspørgsel på faglært arbejdskraft understreger behovet for, at langt flere voksne danskere får styrket deres basale færdigheder, bl.a. gennem kurser i dansk, matematik og dansk som andetsprog på arbejdsmarkedsuddannelserne (AMU).
”Hvis du ikke kan læse, skrive eller regne, er det meget svært at tage en uddannelse. Derfor er det afgørende, at vi får styrket de basale færdigheder hos en ret store gruppe af danskere, hvis vi for alvor skal have flere til at gå fra ufaglært til faglært,” forklarer evalueringskonsulent, Maria Thiemer.
Politiske initiativer
Fra 2008-2019 har man fra politisk side igangsat to initiativer, som skulle øge aktiviteten på AMU-kurserne målrettet styrkede basale færdigheder.
I 2013 blev det således besluttet, at AMU-kurserne i dansk og matematik begge skulle opdeles, så varigheden blev kortere, hvilket var efterspurgt blandt udbyderne. To år senere, i 2015, igangsatte man en forsøgsordning, som gjorde det gratis at deltage i AMU-kurser målrettet styrkede læse-, skrive- og regnefærdigheder, hvis man samtidig deltog i andre AMU-kurser. Ordningen blev gjort permanent med trepartsaftalen fra 2017.
Generelt lav aktivitet
EVA’s analyse af aktiviteten før og efter de politiske initiativer viser, at aktiviteten på AMU-kurserne forsat er lav.
På tværs af alle AMU-kurser målrettet styrkede basale færdigheder lå aktiviteten på det laveste niveau fra 2011 til 2013 med omkring 2.000 unikke deltagere. Med visse udsving nåede aktiviteten herefter det højeste niveau i 2018 med 3.586 deltagere, hvorefter aktiviteten faldt igen i 2019 til 2.750 deltagere. Dykker man nærmere ned i aktiviteten på de enkelte kurser, viser analysen at deltagerantallet på kurserne i dansk og matematik er faldet i perioden 2018-2019, mens antallet af deltagere i dansk som andetsprog er steget siden 2016.
Nedenstående figur viser udviklingen i antallet af unikke deltagere fra 2008-2019 på AMU-kurserne i dansk, matematik og dansk som andetsprog.