Selvom ca. 600.000 voksne danskere har dårlige læsefærdigheder, og ca. 500.000 har svært ved at regne til hverdagsbrug, vurderer langt de færreste virksomheder, at deres medarbejdere har brug for at blive bedre til at læse eller regne. Det viser en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).
Halvdelen af de voksne med svage færdigheder er på arbejdsmarkedet, og set i det lys er det ifølge specialkonsulent Christina Laugesen, der står bag undersøgelsen, bekymrende, at så få virksomheder får øje på kompetenceudviklingsbehov blandt deres medarbejdere:
”Advarselslamperne blinker, når så få virksomheder oplever, at der en udfordring med deres medarbejders basale færdigheder. Det forringer nemlig den enkelte medarbejders mulighed for at kompetenceudvikle sig. Desuden kan det komme til at gå ud over Danmarks konkurrenceevne, hvis ikke vi er gode nok til at sætte ind og styrke de basale færdigheder blandt medarbejderne, fordi det udgør grundlaget for den løbende opkvalificering, som er nødvendig i en vidensøkonomi som den danske”, siger Christina Laugesen.
Brandslukning
Undersøgelsen, der er gennemført blandt 1.103 offentlige og private virksomheder, viser, at kun 6 procent af virksomhederne oplever, at næsten alle eller en del af deres ufaglærte medarbejdere har brug for at blive bedre til at læse. 33 procent af virksomhederne vurderer, at der blot er nogle få af deres ufaglærte medarbejdere, der har brug for at blive bedre til at læse.
”Vi ved fra forskning, at virksomheder har en tendens til at overse svage basale færdigheder hos deres medarbejdere. Og vi kan i vores undersøgelse se, at nogle virksomheder håndterer medarbejdernes manglende færdigheder ved at ’brandslukke’ og fratage dem de opgaver, de ikke kan løse, i stedet for at investere mere strategisk i at løfte kompetencerne på den lange bane,” siger Christina Laugesen.
Læse-, skrive- og regnekurser ukendte
Undersøgelsen viser også, at mange virksomheder ikke kender til de kompetenceudviklingsmuligheder, der er for deres medarbejdere med manglende basale færdigheder. 40 procent har aldrig hørt om forberedende voksenundervisning – FVU – som er tillbuddet til voksne, der vil blive bedre til at læse, skrive eller regne. Af de virksomheder, der kender FVU, kender 24 procent lidt til FVU, mens 29 procent kun kender tilbuddet af navn.
”Det er problematisk, at vi har rigtigt udmærkede læse-, skrive- og regnekurser, som mange virksomheder ikke kender eller synes er relevante. Udbyderne skal blive bedre til at fortælle om effekterne af FVU og klart kommunikere til virksomhederne, hvorfor kompetenceudviklingen i basale færdigheder er nødvendigt for den faglige opgaveløsning,” siger Christina Laugesen.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er baseret på en repræsentativ spørgeskemaundersøgelse blandt 1103 offentlige og private virksomheder med mindst fem ansatte og hvor mindst 10 % af de ansatte er ufaglærte eller faglærte og en interviewundersøgelse blandt 12 virksomhedsledere.