Det viser en undersøgelse,som EVA offentliggør 6. april 2017.
43 procent af danske virksomheder oplever at have faglærte medarbejdere uden tilstrækkelige it-kompetencer, mens 48 procent af virksomhederne oplever ufaglærte medarbejdere uden tilstrækkelige it-kompetencer. Problemer med manglende it-færdigheder opdages dog typisk først, når medarbejderne ikke kan løse deres arbejdsopgaver, eller når de laver fejl.
Evalueringskonsulent Mille Lassen, som står bag undersøgelsen, finder tallene bekymrende:
”Virksomhedernes arbejdsgange og kommunikationsformer digitaliseres i stigende grad, og udviklingen på det teknologiske område sker lynhurtigt. Derfor er det bekymrende, at der tilsyneladende er så udbredt en mangel på helt basale it-kompetencer blandt medarbejderne,” udtaler hun.
Risiko for at visse brancher overser manglende it-færdigheder
EVA’s undersøgelse bekræfter billedet fra OECD’s såkaldte PIAAC-undersøgelse tilbage i 2013. Den viste nemlig, at over en million danskere mangler grundlæggende it-kompetencer. PIAAC viste også, at medarbejdere med svage it-færdigheder især arbejder i bygge- og anlægsbranchen eller inden for landbrug, skovbrug og fiskeri. Det er derfor bemærkelsesværdigt, at det i EVA’s undersøgelse især er arbejdsgivere inden for offentlig administration, undervisning og sundhed, der er opmærksomme på, at deres medarbejdere har brug for et it-løft.
”Det kunne tyde på, at nogle brancher og nogle arbejdsgivere er længere fremme med digitalisering og derfor er mere afhængige af at medarbejderne kan benytte it-løsninger. Og at andre måske overser manglende it-færdigheder blandt deres medarbejdere. Det er uheldigt, når vi ved, at der i alle brancher sker en teknologisk udvikling, som gør at man i nær fremtid formentlig skal betjene sig af nye teknologier. Det er vigtigt at undgå blinde vinkler, når det gælder arbejdsstyrkens it-kompetencer,” pointerer Mille Lassen.
Sidemandsoplæring dominerer som kompetenceudvikling
Den altoverskyggende tilgang til at opkvalificere medarbejdere der mangler grundlæggende it-færdigheder er sidemandsoplæring. Mange virksomheder betragter manglende grundlæggende it-færdigheder som noget, kolleger kan hjælpe med. Virksomhederne oplever generelt, at der er de muligheder for kurser med fokus på grundlæggende it-færdigheder, som de har behov for. Men arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationerne peger dog på, at det er svært at overskue kursusmarkedet, og at kurserne ofte ikke er fleksible nok til at matche virksomhedens og medarbejdernes behov.