Læsning, skrivning og regning volder problemer for omkring 400.000 danskere, og aktiviteten inden for almen VEU og erhvervsrettet VEU er faldende, mens behovet for kompetenceudvikling stiger.
I en ny rapport har EVA identificeret fire indsatser, der viser lovende takter i at kunne rekruttere flere deltagere, og i et nyt katalog præsenterer vi indsatserne til inspiration for ledere og ansatte på VEU-institutioner og andre nøgleaktører på voksen- og efteruddannelsesområdet.
”Det er en stor udfordring, at der ikke er flere voksne med svage basale færdigheder, der deltager i den undervisning, der kan bidrage til, at de får nemmere ved at begå sig på både deres arbejde og i fritiden. Der er dog flere rekrutteringsindsatser i gang, som ser ud til at have en positiv betydning, og vi håber, at inspirationskataloget kan medvirke til, at flere uddannelsesinstitutioner får held med at rekruttere flere voksne,” siger Maria Thiemer, seniorkonsulent ved EVA og projektleder på undersøgelsen.
De fire indsatser, der bliver præsenteret i inspirationskataloget er: