Fire indsatser kan få flere voksne med læse-, skrive- og regneudfordringer til undervisning

02-05-2024
Artikel Voksen- og efteruddannelse

Det er udfordrende at få voksne med svage læse-, skrive- og regnefærdigheder til undervisning. Men fire forskellige indsatser viser lovende takter. Læs om dem i nyt inspirationskatalog fra EVA.

Læsning, skrivning og regning volder problemer for omkring 400.000 danskere, og aktiviteten inden for almen VEU og erhvervsrettet VEU er faldende, mens behovet for kompetenceudvikling stiger.

I en ny rapport har EVA identificeret fire indsatser, der viser lovende takter i at kunne rekruttere flere deltagere, og i et nyt katalog præsenterer vi indsatserne til inspiration for ledere og ansatte på VEU-institutioner og andre nøgleaktører på voksen- og efteruddannelsesområdet.

”Det er en stor udfordring, at der ikke er flere voksne med svage basale færdigheder, der deltager i den undervisning, der kan bidrage til, at de får nemmere ved at begå sig på både deres arbejde og i fritiden. Der er dog flere rekrutteringsindsatser i gang, som ser ud til at have en positiv betydning, og vi håber, at inspirationskataloget kan medvirke til, at flere uddannelsesinstitutioner får held med at rekruttere flere voksne,” siger Maria Thiemer, seniorkonsulent ved EVA og projektleder på undersøgelsen.

De fire indsatser, der bliver præsenteret i inspirationskataloget er:

Full service ved Rybners

Rekruttering til AMU sker gennem en udvidet virksomhedsservice, der giver en samlet koordineret indsats i forhold til virksomheders og medarbejderes kompetenceudvikling. Et sekretariat hjælper både virksomheder og de enkelte medarbejdere fra start til slut mht. efteruddannelse.

 

Virksomhedsopsøgende indsats ved HF og VUC Nord

Rekruttering til Forberedende voksenundervisning (FVU) og ordblindeundervisning (OBU) sker gennem en systematisk tilgang til det virksomhedsopsøgende arbejde, hvor virksomheder og offentlige institutioner understøttes i hele processen i forhold til at styrke deres medarbejderes basale færdigheder.

 

Opsøgende indsats ved AOF Center Midtjylland

Rekruttering til Forberedende voksenundervisning (FVU) og ordblindeundervisning (OBU) sker gennem en opsøgende indsats, som er forankret i en medarbejder, med ansvar for at informere, motivere og rekruttere voksne med svage basale færdigheder igennem samarbejde med virksomheder og jobcentre/a-kasser.

 

Work in Healthcare ved Social- og Sundhedsskolen Esbjerg (SOSU Esbjerg)

Rekruttering til AMU sker gennem et samarbejde mellem SOSU-skole og kommune ved et forforløb til Grundforløb 2 på SOSU-uddannelserne, hvor kursister, der ikke har dansk som modersmål, får styrket dansksproglige og SOSU-faglige forudsætninger.

Relateret indhold

Maria Thiemer (orlov)
Seniorkonsulent
Voksen- og efteruddannelse

Webinar

Læs mere og tilmeld dig webinar her

Virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister