Målet har været at finde eksempler på forskellige typer af videregående uddannelsers arbejde med at give deres studerende et grønt læringsudbytte i form af viden, færdigheder og kompetencer, som de studerende kan bruge til at bidrage til løsningerne af væsentlige samfundsudfordringer ift. at komme i mål med den grønne omstilling.
Efterspørgsel på ”grønne” dimittender
Selvom de ni uddannelser er meget forskellige, og den grønne omstilling er mere central på nogle end andre, så finder EVA i undersøgelsen frem til, at uddannelserne generelt ser udvikling af undervisning med et grønt fokus som en naturlig udvikling:
”Uddannelserne fortæller, at de får mere af det og udvikler det grønne indhold i uddannelserne i takt med den generelle samfundsudvikling. Uddannelserne er i løbende dialog med de virksomheder, hvor deres dimittender får arbejde, og de fleste oplever en konkret efterspørgsel på dimittender med kompetencer inden for grøn omstilling,” siger Andreas Pihl Kjærsgård, der står bag undersøgelsen.
Motiveres af forskning
Undersøgelsen viser også, at den grønne udvikling på uddannelserne motiveres af forskning. Forstået på den måde, at forskningsmiljøer på uddannelsesstederne giver underviserne viden om fremtidsperspektiver og muligheder inden for den grønne omstilling i deres fag.
En anden pointe fra undersøgelsen er, at uddannelserne ikke kun fokuserer på, at de studerende opnår de tekniske kompetencer til at arbejde med grøn omstilling.
”Flere af uddannelserne har også fokus på, at de studerende får brug for kompetencer inden for ledelse, organisation og kommunikation for at kunne drive de nødvendige organisatoriske omstillinger og for at kunne motivere forskellige aktører som fx arbejdsgivere, kollegaer og kunder til at arbejde i retning af den grønne omstilling,” siger Andreas Pihl Kjærsgård.
Svært at følge med hastig udvikling
Selvom der er fremgang over en bred kam, så viser EVA’s undersøgelse dog også, at underviserne og lederne på uddannelserne oplever, at det er udfordrende at skulle følge med den hurtige udvikling inden for den grønne omstilling. Det kan være svært at vælge, hvilke grønne løsninger der er vigtige for de studerende at lære om, og det kan også være udfordrende og ressourcekrævende at udvikle undervisernes kompetencer, finde relevant undervisningsmateriale og investere i teknisk udstyr i takt med hurtige udvikling grønne udvikling.