To nye analyser fra EVA peger på, at det er svært at koble forskning og undervisning på de danske professionshøjskoler. Men ved en konference, som Danmarks Evalueringsinstitut i 2017 afholdte sammen med Danske Professionshøjskoler, gav den britiske forsker Helen Walkington en række bud på, hvordan det kan gøres. Hun har både praktisk erfaring med disciplinen samt en forskningskarriere, hvor hun sætter fokus på, hvordan studerende bliver engagerede – og derved lærer mere – når de involveres i forskning.
En større tilknytning til faget
At de studerende involveres i forskning er afgørende, fordi de på den måde bliver mere knyttede til deres fag, mener hun.
”Ved at involvere de studerende i forskning, får man som underviser nemlig langsomt givet de studerende følelsen af at være medproducenter af den viden, som faget trækker på. Dermed føler de studerende sig medansvarlige og oplever at have indflydelse på det vidensgrundlag, som uddannelsen trækker på. De studerende får også en dybere forståelse af, at viden ikke er fast og uforandret, men noget, der løbende produceres af mennesker, ligesom der er en række forskellige typer af valg og perspektiver forbundet med produktionen af det. Dermed får de studerende styrket deres evne til at fortolke og forstå faget på en dyb og meningsfuld måde,” mener Helen Walkington.
Hav blik for, hvor de studerende er
Helen Walkington peger på flere strategier, som undervisere kan bruge. De enkelte strategier kan være relevante på forskellige tidspunkter i løbet af studiet.
”Involvering i forskning er ikke kun relevant for de særligt dygtige studerende, eller studerende, som er langt på studiet. Det er for alle. Forskningsinvolveringen kan være en tråd, som løber gennem hele uddannelsen, hvor de strategier, man vælger til at inddrage de studerende, skal vælges med udgangspunkt i de studerendes niveau. Som underviser skal man spørge sig selv: Hvad har de studerende brug for at vide, dér hvor de er nu? Og så skal man hjælpe de studerende så meget, at de bliver udfordret og samtidig får opbygget deres selvtillid,” råder hun.