Hver 3. nye studerende savner feedback

17-09-2018
Artikel Videregående uddannelse

Hver 3. nye studerende oplever ikke at modtage tilstrækkelig feedback fra deres undervisere. Især nye universitetsstuderende savner feedback fra underviserne. Ærgerlig tendens, lyder det fra en ekspert, da feedback hænger sammen med de studerendes motivation og lyst til at lære.

En analyse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) viser, at hver tredje nystartede studerende oplever, at de ikke modtager tilstrækkelig feedback fra deres undervisere. Især nye universitetsstuderende savner mere feedback. Her svarer 33 %, at de kun ’i mindre grad’ eller ’slet ikke’ modtager tilstrækkeligt feedback. Det samme gælder 30 % af de studerende på professionshøjskoler og 26 % på erhvervsakademier:

”Tallene indikerer, at institutionerne har forskellige traditioner for feedback og arbejder med en bred vifte af feedback metoder, fx peer-to-peer feedback. Ikke desto mindre er det vigtigt at være opmærksom på, at så stor en del af de studerende ikke oplever at få tiltrækkelig feedback, når vi jo ved, at det kan understøtte deres faglige udvikling” forklarer chefkonsulent hos EVA, Camilla Thorgaard, der står bag analysen.

Feedback er knyttet til de studerendes motivation

Analysen tyder på, at jo mere de studerende oplever at få tilstrækkelig feedback, desto oftere brænder de for at tilegne sig det faglige stof og desto oftere er de motiveret for at studere på deres uddannelse.

86 % af de studerende, der oplever, at de i meget høj grad modtager tilstrækkelig feedback, brænder for at tilegne sig det faglige stof. Blandt studerende, der mener, at de slet ikke modtager tilstrækkelig feedback, er det 62 % af de studerende, som brænder for at tilegne sig det faglige stof. Samtidig tyder analysen på, at feedback også hænger sammen med studerendes motivation for at gå på uddannelsen. 89 % af studerende, der i meget høj grad oplever, at de modtager tilstrækkelig feedback, er motiveret for at gå på deres uddannelse. Mens det samme gør sig gældende for 61 % af de studerende, der slet ikke oplever, at de modtager tilstrækkelig feedback.

” Analysen underbygger, hvad vi allerede ved - at feedback er en afgørende metode til at styrke studerendes læringsudbytte og på den måde øge kvaliteten på de videregående uddannelser. Studerende arbejder meget selvstændigt i dag. Derfor kan tilbagemeldinger og forventningsafstemning hjælpe studerende til at skabe klarhed omkring deres studiearbejde. Det er fortsat meget vigtigt, at uddannelserne har fokus på at sikre, at studerende får den feedback, de har brug for også under mere selvstændige studieformer”, siger Camilla Thorgaard.

Fakta: Sådan har vi gjort

Notatet bygger på en analyse af spørgeskemadata fra 9.249 studerende på videregående uddannelser i Danmark, der er optaget på en videregående uddannelse i sommeren 2017 Data er indsamlet i marts 2018, dvs. ca. et halvt år efter studiestart. Desuden indgår data fra Danmarks Statistik og Den Koordinerede Tilmelding. Undersøgelsen omfatter alle videregående uddannelser, der optager studerende gennem den Koordinerede Tilmelding.

Relateret indhold

Bjarke Tarpgaard Hartkopf
Områdechef
Videregående uddannelse