Indblik i praksis, men kobling mellem teori og praksis er udfordret
Undersøgelsen viser, at der på nogle områder er store forskelle på, hvordan de studerende på de fire uddannelser oplever praktikken. Det gælder blandt andet svar, der viser udfordringer med at koble teori fra uddannelsen med den praksis, de møder i praktikken.
Det er især udbredt blandt lærerstuderende, hvor kun 38 procent i høj grad fik indblik i, hvordan uddannelsens teori kan bruges i praksis, mens det gælder cirka 6 ud af 10 på de tre andre uddannelser.
Den opgave ligger blandt andet hos praktikvejlederen, og resultaterne fra interviewundersøgelsen peger på, at vejlederen i det hele taget har stor betydning for de studerendes læring, trivsel og psykiske arbejdsmiljø.
”Vi kan se, at især de sygeplejerskestuderende er glade for deres vejleder, når det handler om at understøtte deres læring i praktikken. Det er til trods for, at de er mindre sammen med deres vejleder end de øvrige studerende. Til gengæld er det kun på sygeplejerskeuddannelsen, at der er krav om, at vejlederen skal have en vejlederuddannelse. Det giver anledning til at overveje, hvad en vejlederuddannelse ville kunne betyde på de øvrige uddannelser,” siger Bella Marckmann.
Indsigt i arbejdsvilkår giver bekymring for fremtiden
Et andet resultat i undersøgelsen er, at praktikforløbene har givet nogle studerende mindre lyst til at arbejde inden for professionen efter endt uddannelse. Her er der også forskelle mellem uddannelserne. 14 procent af socialrådgiverstuderende og 15 procent af de lærerstuderende svarer, at praktikken i nogen eller høj grad gav dem mindre lyst til at arbejde inden for professionen. Det samme gælder 17 procent af de sygeplejerskestuderende og 19 procent af de pædagogstuderende.
Samtidig er det kun godt hver anden sygeplejerskestuderende (55 %), der svarer entydigt ja til, at de stadig arbejder inden for professionen om fem år, mens resten er i tvivl (27 %) eller forventer at arbejde uden for professionen (12%). For lærerstuderende er det 63 %, for pædagogstuderende 66 % og for socialrådgiverstuderende 70 %, der forventer at arbejde inden for professionen om fem år.
”Vi kan se i undersøgelsen, at det især er erfaringer med et hårdt arbejdsmiljø, som gør det vanskeligt at udøve ens faglighed på en tilfredsstillende måde, der gør de studerende bekymrede for, om de kan holde til arbejdslivet på længere sigt,” siger Bella Marckmann.
En del møder ubehagelige oplevelser i praktikken
Endelig afdækker undersøgelsen afdækker også dele af praktikken, hvor store grupper af studerende har negative oplevelser.
Mellem 40 og 60 procent har oplevet mindst ét tilfælde af ubehagelig adfærd under praktikken. Det spænder fra at blive ignoreret eller udelukket fra kollegafællesskabet over at modtage stødende, grove eller nedladende kommentarer til at blive udsat for trusler om vold eller decideret voldelig adfærd.
Det er mest udbredt blandt pædagog- og sygeplejerskestuderende, og den ubehagelige adfærd kommer både fra borgere eller patienter og fra kolleger og ledere. Fx oplever 22 procent af de sygeplejerskestuderende månedligt eller oftere at blive ignoreret eller udelukket fra kollegafællesskabet og 12 procent af de pædagogstuderende er blevet slået, skubbet eller sparket af borgere i praktiktiden.
”Undersøgelsen afdækker mange nuancer, og der er også områder, hvor der er væsentlige forskelle i mellem uddannelserne, men generelt er der for mange studerende, der bliver udsat for ubehagelige oplevelser i praktikken og ikke får tilstrækkelig hjælp til at håndtere dem. På den baggrund kunne man fx overveje, hvordan man sikrer, at de studerende har en synlig ”livline” til hjælp fra uddannelsesstedet og praktikstedet, så de i højere grad oplever, at der er støtte til stede, når de studerende oplever fx grænseoverskridende adfærd i praktikken,” siger Bella Marckmann
Også de faglige opgaver udfordrer nogle studerende. 32 procent af de pædagogstuderende har oplevet, at de fik mere ansvar end det var forsvarligt i forhold til deres erfaring og faglige niveau, mens det er lidt færre blandt socialrådgiverstuderende (24%), sygeplejerskestuderende (23%) og lærerstuderende (19%).