Danske studerende er generelt meget motiverede for at studere, når de møder op på landets videregående uddannelser. Men i løbet af det første år falder studiemotivationen med 17 procent.
Det viser en ny analyse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), der bygger på spørgsmål stillet til førsteårsstuderende lige inden studiestart og et år efter. Analysen omfatter de studerende, som startede på deres uddannelse i 2016, 2017 og 2021.
Studiemotivationen måles på en skala fra 1-10, og generelt ligger de danske studerende højt i tiden op til studiestart, hvor de i gennemsnit scorer 8,4, men motivationen falder til 7,0 efter et år.
”Det vil selvfølgelig være forskelligt, hvad der får motivationen til at falde hos den enkelte, men vi kan generelt se, at høj studiemotivation hænger tæt sammen med den studerendes faglige engagement og med social tilknytning til de andre studerende, og derfor er det også oplagte områder at se på, når man skal finde forklaringer og løsninger - især inden for de grupper, hvor studiemotivationen falder mest. Samtidig er der et stærkt sammenfald mellem lav studiemotivation og høj risiko for frafald, og det understreger vigtigheden af at følge den,” siger Andreas Pihl Kjærsgård, seniorkonsulent i EVA og projektleder på undersøgelsen.
Studiemotivationen er næsten lige høj på universiteter, professionshøjskoler og erhvervsakademier, men universitetsstuderende bevarer i højere grad motivationen.