At lærerne på erhvervsuddannelserne har taget de digitale redskaber i undervisning til sig, skyldes flere ting, forklarer seniorkonsulent Marie Seliger, der står bag undersøgelsen.
”Mange lærere erfarede under nedlukningen, at nogle elevtyper faktisk trivedes bedre i den virtuelle undervisning. Derudover kan virtuel undervisning være en god mulighed for de elever, som bor langt væk fra deres uddannelsesinstitution, hvilket oftere er tilfældet for elever på en erhvervsuddannelse end i gymnasiet,” siger Marie Seliger.
”Endelig er der de pædagogiske fordele ved det digitale, fx at kunne optage en instruerende video, som eleverne kan gense, hvilket frigiver lærerens tid til andre ting – fx til at give feedback,” siger Marie Seliger.
”Virtuel undervisning være en god mulighed for de elever, som bor langt væk fra deres uddannelsesinstitution, som oftere kan tilfældet på en erhvervsuddannelse end i gymnasiet"
Brugen af videoopkald er steget markant
EVA’s undersøgelse viser, at det især er måden, lærerne kommunikerer med eleverne på, der har ændret sig efter nedlukningen.
Før corona sagde 3 % af eud-lærerne, at de bruger videoopkald (fx Skype eller Teams) til at tale med eller undervise deres elever. Efter corona er det 30 % af lærerne. Til sammenligning anvender 13 % af lærerne på hf og stx og 23 % af lærerne på hhx og htx video til at kommunikere med eleverne i dag.
Mange formål med de digitale hjælpemidler
Lærerne bruger digitale teknologer i undervisningen af mange grunde, især til at variere undervisningen.
Erhvervsuddannelseslærerne skiller sig igen ud her. For det første bruger 33 % af lærerne teknologien til at imødekomme elevernes forskellige måder at lære på, det samme formål har blot 18 % lærerne i gymnasiet. For det andet bruger 26 % af eud-lærerne teknologier til at gøre det muligt at løse opgaver på mange niveauer.
”Erhvervsuddannelser skal imødekomme behovene hos en mere varieret elevgruppe end gymnasiet, og det er nok det, vi ser afspejlet i den måde, hvorpå lærerne anvender de digitale hjælpemidler,” siger Marie Seliger.