EVA's områdechef Lise Tingleff trækker væsentlige pointer fra forskningen frem om den pædagogiske leders opgave, og tre pædagogiske ledere fra forskellige skoler giver indblik i, hvordan de griber deres ledelsesopgave an.
# 1: Derfor skal du tæt på undervisningen
Skoleledelse gør en forskel for elevernes læring – særligt når du som leder kommer helt tæt på undervisningen, men hvordan du det konkret? Hvilke udfordringer skal du være forberedt på, og hvordan gearer man skolens kultur til, at skolederen bevæger sig ind i klasserummene?
- "Vi skal som skoleledere gøre samtalen om undervisning vigtig". Lise Tingleff Nielsen, EVA chef for grundskoleområdet, peger på tre vigtige trin i, hvordan skoleleden sætter fokus på skolens vigtigste opgave – undervisningen.
- Kirsten Frøhlich Brønd, skoleleder på Skovlyskolen i Rudersdal Kommune (pr. 1. september 2018 leder af Enghavegård Skole i Gladsaxe Kommune), er optaget af at udvikle undervisningen. Hun ser det som sin opgave at give gode organisatoriske rammer for, hvordan lærere og pædagoger håndterer og tilrettelægger deres undervisning, og fortæller om konkrete erfaringer med at introducere metoder og gå på didaktisk opdagelse sammen med medarbejderne.