Forælder til børn i 1. klasse kan op til jul godt opleve, at de så småt skal til at vare sig for at tale på engelsk om børnenes gaver, når de er til stede.
Men på den lange bane er det ingen selvfølge, at en tidlig start på engelskundervisningen gør eleverne dygtigere.
Det viser en ny gennemgang af europæisk forskning i og pædagogisk-didaktisk litteratur om fremmedsprogsundervisning, som Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) står bag.
Begrænset eksponering for engelsk
Forskning fra bl.a. Tyskland, Spanien og Schweiz viser, at devisen ”jo tidligere, des bedre” kun gælder i de såkaldte naturalistiske kontekster, dvs. når børnene hyppigt og intenst eksponeres for et fremmedsprog i naturlige sammenhænge, fx i familien i hverdagen, hvor et familiemedlem taler et andet sprog.
Men devisen gælder altså ikke bare af sig selv, når barnet får fremmedsprogsundervisning i skolen, hvor engelskundervisningen ofte kun foregår en-to timer om ugen i 1. og 2. klasse.
Det giver ikke på den lange bane børnene et større ordforråd eller bedre kompetencer til at formulere sig på engelsk, viser forskningen.
”De europæiske erfaringer peger på, at alle elever - uanset alder og uanset om de er startet tidligt eller sent - kan gøre store fremskridt på kort tid, men det kræver, at undervisningen er intensiv, dvs. med et vist omfang og hyppighed,” siger chefkonsulent Chantal Pohl Nielsen fra EVA, der står bag forskningsgennemgangen.