Skoleledere: behov for bedre balance mellem indsatser og ressourcer
Undersøgelsen konkluderer blandt andet, at forvaltning og skoleledelse ser forskelligt på balancen mellem indsatser og ressourcer. Mens 91 % skolecheferne i forvaltningen angiver, at der i høj eller nogen grad tages hensyn til skolernes ressourcer, når der sættes nye indsatser i gang, deles denne opfattelse af 26 pct. af skolelederne. 80 pct. af skolecheferne angiver desuden, at der i høj eller nogen grad er fokus på at diskutere om eksisterende indsatser skal lukkes ned. 27 pct. af skolelederne deler den opfattelse.
Konsulent Mette Riisgaard Hansen, der er projektleder for undersøgelsen, forklarer:
”Når vi ser så stor en forskel på deres opfattelse af, om der tages hensyn til skolernes ressourcer, tyder det på et behov for bedre kommunikation om, hvad det vil sige. Hvis skolerne skal have mulighed for at arbejde kvalificeret med at udvikle deres pædagogisk praksis, kræver det, at forvaltning og skoleledelse i samarbejde prioriterer i indsatserne,” siger Mette Riisgaard Hansen, der peger på, at forvaltningen bør sætte rammen for en konstruktiv dialog.
Skolelederne har et ansvar for at lede opad
”Der er en asymmetrisk relation mellem skoler og forvaltning. Og derfor bør forvaltningen gå forrest. Men skolelederne skal også sørge for at lede opad og være tydelige omkring deres egen kapacitet til at sætte indsatser i gang,” siger Mette Riisgaard Hansen.