Små negative effekter af at elever i 9. klasse undervises af lærere uden læreruddannelse

30-09-2024
Artikel Grundskole

En ny effektundersøgelse af lærere med forskellige uddannelsesbaggrunde viser ikke markante forskelle på 9. klasseelevers trivsel og afgangskarakterer, når de undervises af hhv. læreruddannede eller lærere uden læreruddannelse. Det kunne pege på, at skoleledere nøje overvejer, hvem de giver ansvaret for undervisningen i 9. klasse.

En stigende andel af lærerne i folkeskolen har ikke en ordinær læreruddannelse. Fra 2012-2021 faldt andelen fra 86 % til 78 %, når der tages højde for at nogen arbejder fuldtid mens andre arbejder deltid. I samme periode er andelen af ikke-læreruddannede lærere steget, mens meritlærere har udgjort omkring 7 % i hele perioden.

Det er derfor interessant at undersøge, hvilken forskel det gør, at lærerne har forskellige baggrunde, og om det er noget, der skal tages højde for, når der rekrutteres. I en ny analyse har Danmarks Evalueringsinstitut set på forskelle i elevernes karakterer og trivsel, når undervisningen i 9. klasse varetages af enten ordinært uddannede lærere, meritlærere eller lærere uden læreruddannelse. Konklusionen er, at der er små negative effekter af at blive undervist af lærere uden læreruddannelse, men at forskellene generelt er små.

I undersøgelsen ses der på fem lærergrupper: 1) Lærere med en ordinær læreruddannelse 2) Meritlærere med en lang videregående uddannelse, 3) Meritlærere uden en lang videregående uddannelse, 4) Ikke-læreruddannede med en lang videregående uddannelse og 5) Ikke-læreruddannede uden en lang videregående uddannelse.

Overordnet viser undersøgelsen ikke markante forskelle på at blive undervist af lærere med en ordinær læreruddannelse, en meritlæreruddannelse eller en anden uddannelse end læreruddannelsen. Der er dog enkelte undtagelser, hvoraf de fleste viser, at det kan have små negative effekter at blive undervist af en lærer, der ikke har en ordinær læreruddannelse.

Ikke-læreruddannede med lang videregående uddannelse sænker karaktersnit en smule

Undersøgelsen viser, at elever, der i 9. klasse er blevet undervist af ikke-læreruddannede med en lang videregående uddannelse, i gennemsnit opnår 0,13 karakterpoint lavere afgangskarakterer, sammenlignet med elever, som er blevet undervist af en lærer med en ordinær læreruddannelse. Der er altså tale om en ganske lille negativ effekt. Mindre endnu er den negative effekt af at blive undervist af en meritlærer, hvor effekten svarer til 0,05 karakterpoint. Dvs. at hvis elever, der er blevet undervist af en ordinært uddannet lærer, får en gennemsnitskarakter på 4, får elever, der er blevet undervist af en meritlærer, en gennemsnitskarakter på 3,95.

Et andet resultat i undersøgelsen er, at det ser ud til at øge risikoen for mistrivsel at blive undervist af en ikke-læreruddannet lærer uden en lang videregående uddannelse.

Selvom resultaterne er statistik signifikante, er de i de fleste tilfælde altså ganske små, særligt hvad angår karakterforskellene, og det er nok det mest opsigtsvækkende ved undersøgelsen, siger Bjarke Tarpgaard Hartkopf.

”Det mest opsigtsvækkende er, at vi ikke finder større forskelle på betydningen af at blive undervist af lærere med og uden en læreruddannelse, men det hænger formentlig sammen med, at der sker en grundig selektionsproces, når der ansættes lærere uden læreruddannelse i folkeskolen. Vi måler effekter for elever i 9. klasse, så resultaterne kan også hænge sammen med, at skolelederne gør sig umage med at allokere lærere til udskolingen, som har det, der skal til for at løfte opgaven,” siger Bjarke Tarpgaard Hartkopf.

Man kan ikke åbne døren for alle

Derfor kan man heller ikke udlede af resultaterne, at hvem som helst kan ansættes som undervisere i folkeskolen.

”Resultaterne kan ikke bruges til at sige, at hvilken som helst person uden en læreruddannelse nu kan komme ind og undervise i folkeskolen. De ikke-læreruddannede i undersøgelsen er formentlig nøje udvalgt af skolelederne, og effekterne kan ændre sig, hvis skolelederne begynder at slække på kravene til de ikke-læreruddannede. Men undersøgelsen tyder altså på, at de lærere, der er ansat pt. i stort omfang løser opgaven lige godt,” siger Bjarke Tarpgaard Hartkopf.

Resultater fra undersøgelsen

Undersøgelsens resultater viser:

  • at der er en lille negativ effekt på afgangskarakterer for elever, der er blevet undervist af en ikke-læreruddannet lærer med en lang videregående uddannelse
  • at det har en negativ effekt på elevernes trivsel at blive undervist af en ikke-læreruddannet lærer uden en lang videregående uddannelse
  • at det har en negativ effekt på elevers oplevelse af klasseledelsen at blive undervist af en ikke-læreruddannet med en lang videregående uddannelse.

Om undersøgelsen

Du kan læse udførligt om undersøgelsens metode Effekter af lærerbaggrund. Her får du nogle af hovedpunkterne.

  • Det er en effektanalyse, der ser på, hvordan det påvirker 9. klasse-elevers trivsel og afgangskarakterer at blive undervist af lærere med forskellige uddannelsesbaggrunde.
  • Der måles på effekten af at blive undervist af en lærer med en given uddannelsesbaggrund sammenlignet med at blive undervist af en lærer med en ordinært læreruddannelse.
  • Eksponeringen for lærere med forskellige baggrunde (lærereksponering) operationaliseres som andelen af undervisningstiden, som bliver varetaget af en underviser med en given uddannelsesbaggrund i det pågældende fag i 9. klasse. Her forsøger vi at identificere den underviser, som har fungeret som den primære underviser i løbet af skoleåret i det pågældende fag, hvor vi benytter det planlagte timetal for, hvor mange timer en given lærer har undervist i faget.

Relateret indhold

Jens Vognstoft Pedersen
Konsulent
Videregående uddannelse