”Min matematiklærer har sagt, hvad jeg er god til, og det har jeg også valgt ud fra.”
Sådan lyder det fra en elev i en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), ’Skolers arbejde med at forberede elever til ungdomsuddannelse’.
Tidligere undersøgelser har vist, at lærere i folkeskolens ældste klasser spiller en afgørende rolle i elevers valg af ungdomsuddannelse, men ikke hvordan. Den nye undersøgelse dykker ned i, hvordan folkeskolerne og særskilt lærerne forbereder eleverne til at starte på en ungdomsuddannelse.
En central konklusion er, at lærerne overser forberedelsen til især de erhvervsrettede ungdomsuddannelser. Det skyldes blandt andet et ringe kendskab til erhvervsuddannelserne:
”Lærerne synes det er svært at forberede til en ungdomsuddannelse, de ikke kender. Kun 12% af lærerne vurderer, de har et stort kendskab til erhvervsuddannelser,” siger Kristine Zacho Pedersen, specialkonsulent hos EVA og projektleder på undersøgelsen.
Lærerne er en vigtig brik
Den nye undersøgelse viser, at lærerne præger elevernes valg af ungdomsuddannelse på to måder: For det første gennem undervisningen, der i begrænset omfang forbereder til erhvervsuddannelserne og snarere sigter mod de gymnasiale ungdomsuddannelser.
For det andet gennem den måde, lærerne konkret taler om ungdomsuddannelserne på. Eleverne oplever eksempelvis, at lærerne bruger mere tid i undervisningen på at italesætte kravene til de gymnasiale uddannelser end til de erhvervsrettede uddannelser. En elev siger for eksempel: ”Vores dansklærer siger, at ”kommer du på gymnasiet, der skal du sådan, og der kan du ikke regne med det og det…”. De stiller vel også krav på en erhvervsuddannelse om, at man skal kunne noget? Men det bliver aldrig nævnt.”
”Når læreren præger eleverne i retning af en gymnasial uddannelse, er det med til at gøre erhvervsuddannelser til det ’ærgerlige andet valg’,” siger Kristine Zacho Pedersen.