At vælge ungdomsuddannelse er ikke en lineær proces. Derimod er der en hel vifte af sociale og identitetsmæssige processer, der spiller ind i forhold til unges valg. Processer, der afhænger af elevernes livssituation og sociale relationer. Derfor spiller både vejledere, lærere og forældre vigtige men forskellige roller i overgangen. Vejlederen planlægger og koordinerer den vejledning, der er relevant for den enkelte elev, forholder sig til de sociale eller personlige problemer, som nogle elever måtte have, og hjælper de unge med at søge efter svar.
Undervisningen spiller en vigtig rolle for elevernes valg af ungdomsuddannelse; Fx kan den måde lærerne arbejder med det timeløse fag ”Uddannelse og job” og snakker om de forskellige ungdomsuddannelser på, påvirke elevernes beslutning. Brobygning til ungdomsuddannelser for lærerne på lige fod med eleverne kan være med til at klæde lærerne på og give dem større fagligt kendskab til indholdet på ungdomsuddannelserne og indsigt i forskellige studiemiljøer.
Elever med forældre, der interesserer sig for og aktivt tager del i deres børns skolegang, trives bedre og har færre vanskeligheder med at træffe et valg om fremtidig uddannelse og job. Den interesse skal støttes, og forældre, der ikke af sig selv opsøger information om uddannelsesvalg skal hjælpes på vej. Det kan kræve en ekstra indsats, da forældre, der i særlig grad har brug for information, ofte udebliver fra informationsarrangementer. Derfor kræver forældreinddragelse nogle gange, at man tænker kreativt, fx ved at elever besøger de arbejdspladser, hvor klassekammeraternes forældre arbejder.