Undersøgelsen viser, at ledere, lærere og vejledere generelt er positivt stemte over for erhvervspraktik og vurderer, at eleverne får et relevant udbytte af praktikken.
Knap tre fjerdedele af lederne (73 %) siger, at erhvervspraktikken i høj grad er et godt redskab til at lære elever om job og arbejdsliv, mens godt halvdelen vurderer, at praktik i høj grad er et godt redskab til at give elever indsigt i hhv. egne styrker (52 %) og egne interesser (51 %).
Ledere og vejledere fortæller, at erhvervspraktik kan give elever relevant viden om, hvad det vil sige at være på en arbejdsplads, fx hvordan det er hensigtsmæssigt at opføre sig. Desuden kan erhvervspraktik gøre eleverne mere afklarede om deres fremtidige valg af en ungdomsuddannelse.
”Praktikken kan både bekræfte eleverne i, at de skal videre på den ungdomsuddannelse, de havde tænkt sig, eller fordi udfordre dem i deres tænkning og gøre dem nysgerrige på alternative uddannelsesmuligheder og erhverv,” siger Sara Hach.
Herudover kan erhvervspraktik give eleverne succesoplevelser, der kan motivere dem i forhold til deres skolegang og styrke elevernes selvværd.
Især godt for skoletrætte elever og elever med særlige behov
Undersøgelsen viser også, at tre ud af fire ledere vurderer, at erhvervspraktikken især er et godt redskab i arbejdet med skoletrætte elever eller elever med særlige behov i 8. eller 9. klasse.
”Erhvervspraktikken kan give de skoletrætte eller fagligt udfordrede elever en større forståelse af, hvorfor skolen er relevant for dem, og de kan blive mere motiverede for skolearbejdet, efter de har været i erhvervspraktik,” siger Sara Hach.
Elever med særlige behov har mulighed for såkaldte særligt tilrettelagte praktikforløb, som fx kan være en praktikdag en til to dage om ugen over en længere periode.
Her fortæller ledere og vejledere, at praktikken kan fungere som et middel til at få skolelivet til at hænge sammen for elever, der ellers ikke trives i skolen. For nogle elever giver praktik fornyet energi, der smitter af på deres skolegang i øvrigt, fordi de fx bliver motiveret af de jobmuligheder en uddannelse kan give eller fordi de har fået en succesoplevelse.
Forskelligt hvor meget skolerne prioriterer elevernes praktik
Der er stor forskel på, om de interviewede skoleledere vurderer, at erhvervspraktik er en væsentlig del af skolens arbejde, og på, hvor involverede ledere og lærere er i de forskellige faser af erhvervspraktik.
Nogle skoler har få og sporadiske erhvervspraktikker, som elever (og evt. forældre) selv får i stand, og hvor lærerne hverken arbejder meget med forberedelse af eleverne forud for praktik eller med efterfølgende opsamlinger.
Andre skoler har omfattende og mere systematiserede ordninger samt et tydeligt ledelsesmæssigt fokus på erhvervspraktik og en opmærksomhed mod at tilrettelægge sammenhængende forløb.
”Undersøgelsen viser, at det kan styrke elevernes udbytte af erhvervspraktik, når der på skolen er aktiviteter før, under og efter erhvervspraktik, fordi det kan understøtte, at eleverne reflektererover deres nye erfaringer i relation til deres tanker om uddannelse og job på den længere bane,” siger Sara Hach.