Der er særligt fire områder, I skal stille skarpt på, hvis I vil arbejde med kvaliteten i jeres fritids- og klubtilbud. Det viser en undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, der netop har udgivet et hæfte med dialogspørgsmål, som kan hjælpe jer med at få øje på, hvad I gør særlig godt, og hvad I gerne vil arbejde mere med. Få et indblik i, hvad det er en god idé at tale med hinanden om, her.
Kvalitetskendetegn #1: Børn og unge har gode sociale relationer og indgår i fællesskaber
Hvordan ser det ud hos jer? Overvej fx følgende:
- Hvordan understøtter vores enkelte aktiviteter fællesskaber? Og det enkelte barns oplevelse af at være en del af fællesskabet?
- Er der bestemte børn og unge, som vi oplever står uden for fællesskabet? Hvordan organiserer vi os i forhold til at få øje på dem?
Kvalitetskendetegn #2: Børn og unge har fri tid og medbestemmelse i hverdagen
Hvordan ser det ud hos jer? Overvej fx følgende:
- Hvordan definerer vi fri tid hos os?
- I hvilke situationer bliver vi udfordret med hensyn til at give børnene/de unge fri tid, set i forhold til det, vi gerne vil med vores tilbud og aktiviteter?
Kvalitetskendetegn #3: Medarbejderne indsamler og deler viden om børn og unges trivsel
Hvordan ser det ud hos jer? Overvej fx følgende:
- Hvordan indsamler vi typisk viden om, hvordan børnene og de unge trives?
- Hvad gør vi for at sikre, at ingen børn eller unge går under radaren?
Kvalitetskendetegn #4: Samarbejde med andre aktører og opsøgende arbejde
Hvordan ser det ud hos jer? Overvej fx følgende:
- Hvad ved vi om, hvordan forældrene oplever samarbejdet og kommunikationen?
- Hvad fungerer særlig godt i vores samarbejde med andre aktører? Er der noget, vi gerne vil gøre anderledes?