Indlægget var bragt den 6. juni i Altinget
Af Bella Marckmann, chefkonsulent i Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).
I en undersøgelse fra april viste vi, at 64 % af bykommunerne i høj grad har problemer med at få besat ledige stillinger i deres daginstitutioner. Og at henholdsvis 75 % og 71 % af dagtilbudscheferne i Region Sjælland og Region Hovedstaden har svært ved at fastholde de pædagoger, de har ansat.
Færre kvote 2-ansøgere på pædagoguddannelsen igen i år
Resultaterne kom kort efter nyheder om, at færre unge igen i år har søgt ind på pædagoguddannelsen ved kvote 2- ansøgningen i marts. 13 % færre søgte uddannelsen som 1. prioritet end i 2023.
Dermed fortsætter den nedadgående trend, som har været i gang de seneste ti år. Selvom uddannelsesstederne knokler for at bygge bro til ungdomsuddannelserne, er der i dag ikke nok unge, der søger ind på pædagoguddannelsen.
Pædagogisk kvalitet kræver pædagogisk faglighed
Den manglende interesse for pædagoguddannelsen er bekymrende. Den første nationale undersøgelse af kvalitet i dagtilbud (EVA og VIVE 2023) fra sidste år viste, at kun godt hver tiende stue for 0-2-årige børn vurderes at have ”god kvalitet”. Undersøgelsen viste også, at kvaliteten er påvirket af, at der i dag er stuer i daginstitutionerne, hvor der ikke er pædagoger til stede, og ligesom forskningen indikerer resultaterne af undersøgelsen en negativ sammenhæng mellem de muligheder, børnene får for at udfolde og udvikle sig og det, at der ikke er en pædagog til stede hele eller det meste af dagen (EVA og VIVE 2023).
Unge i sabbatår-job i daginstitutioner kan have interesse for faget
Men når de unge ikke går ind ad de åbne døre til pædagoguddannelsen, hvad gør vi så? Der skal skrues på flere håndtag både tidligere i de unges uddannelsesforløb, på selve uddannelsen og senere i arbejdslivet. Men vi foreslår også, at kommunerne retter mere opmærksomhed mod de unge, der allerede har valgt at gå ind ad dørene til landets daginstitutioner efter endt ungdomsuddannelse. De står ved en vigtig uddannelsesmæssig skillevej og tæller op til 15.000 unge hvert år. Det svarer til, at ca. hver fjerde, der søger ind på en videregående uddannelse, har arbejdet som pædagogmedhjælper.
Og ja, mange af dem har en plan om at spare op til en rejse og har en klar forestilling om en bestemt uddannelse, men der er også en gruppe, der endnu ikke har valgt uddannelse, og deres valg af netop en daginstitution som arbejdsplads indikerer en åbenhed og måske endda interesse for pædagogfaget, som vi kan og bør tage seriøst.
De unge har potentialet, men har brug for kompetencer og inddragelse
For det første bør vi se disse unge som mere end blot midlertidige løsninger til at fylde huller i bemandingen. De skal anerkendes som værdifulde, engagerede medarbejdere, der kan være med til at give børnene nye oplevelser og nye udfoldelsesmuligheder i løbet af dagen.
For det andet må vi give dem mulighed for at styrke deres kompetencer og smage på den pædagogiske faglighed gennem målrettede kompetenceudviklingsforløb. Allerede nu har nogle kommuner og professionshøjskoler gode erfaringer med sådanne forløb. Pædagogfaget handler om mere, end mange unge måske tror – om at yde omsorg, skabe udviklende aktiviteter og om at støtte barnet i at skabe relationer, øve sig på sproget og fordybe sig i legen.
For det tredje bør vi øge fokus på de unges læring i praksis ved at inkludere dem endnu mere i det faglige fællesskab i daginstitutionerne. Mange steder kan ledere og kolleger i højere grad inddrage de unge i de faglige fællesskaber og drøftelser, som er en del af den pædagogiske praksis.
Ja, de unge i daginstitutioner vil gerne mere pædagogisk faglighed!
Kort fortalt handler det om at skabe et fagligt engagement og en inddragelse, der kan styrke kvaliteten for børnene her og nu – og potentielt de unges interesse på den lange bane.
EVA’s undersøgelser viser, at unge, der har arbejdet i daginstitutioner, er mere tilbøjelige til at søge mod pædagoguddannelsen, men også, at en del har oplevelser i sabbatår-jobbet, der får dem til at fravælge faget (EVA 2023a). Derfor en klar opfordring herfra til kommunerne om at sætte fokus på, hvordan vi i stedet konkret kan inspirere og motivere flere af dem, der allerede har valgt daginstitutionen til i deres arbejdsliv, til at blive. Og til at blive til nogle af de kvalificerede og kompetente pædagoger, vores børn skal møde i fremtiden.